Förstår din frustation över att utan att bli tillfrågad blivit inplacerad i ett "föräldrarpåbynlista". Samtidigt är det nog så, talar ur egen erfarenhet, efter att många år varit nattvandrande mormor att det är vi, föräldrar och andra vuxna med goda normer och värderingar som behövs ute bland de unga. Att nå de föräldrar som verkligen skulle behöva vara ute och se vad deras barn/ungdomar gör, är som nästan överallt annars mycket svårt. Det kan man bara se på föräldrarmöten i skolan, vilka kommer inte jo det är de som bäst skulle behövas där. Nu klankar jag inte på något sätt ner på dem utan jag tror att det är så att de ofta är i den situationen att de skäms över sina barn. Vi har gjort så istället att vi har tagit kontakt med de som vi vet skulle behöva vara ute och så har de om det har gått att övertyga dem fått gå med någon annan som redan är väl inkörd på att nattvandra. De som vi fått med oss har varit mycket tacksamma för det stödet, säger att de aldrig hade kunnat ta det steget själva, en del för att de haft barn som förbjudit dem att visa sig ute och andra för att som jag sa skämts för att de vetat att deras barn varit "de som vi kollat extra på".
|