Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fälla gammal pil
          David_Q
          Inlägg 10-10-2005, 09:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 5 641

Jag har en jättepil på min tomt. Den är säkert lika gammal som huset, dvs 30 år. Den är planterad 10-15 meter från huset men jag oroar mig lite för rötterna, iofs dränerade jag om och såg då inga rötter som tog vägen in under huset. Trädet står dock nära gatan och man ser hur trottoaren början få stora sprickor.

Om jag vill ta ner den, hur gör jag för att få så lite rotskott och besvär som möjligt och finns det andra saker jag bör ta i beaktande?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 11-10-2005, 18:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Pilskorv (Fusicladium saliciperdum) är vanlig på vissa pilar ja, särskilt Fontänpil Salix 'Elegantissima'. Svampen blir värre ju fuktigare det är på våren. Pilarna har god förmåga att överleva länge med den eftersom de snabbt skjuter nya skott, men om man ska ha en infekterad pil utan döda kvastar av småskott kräver den ett årligt beskärningsjobb.

Andra mycket mäktiga pilar med hängande grenverk är vitpilen Salix Alba och Silverpilen Salix alba var sericea. De blir sällan skorvangripna. Båda är mycket stora träd.

Om du ska fälla din pil och den har en mäktig stam kan du efter ringbarkning kanske hugga ut en stol av den. Eller en tron...

En gammal pil tar flera år på sig att dö efter en ringbarkning, men det är som flera sagt tidigare det bästa sättet att bli av med rotskott. Jag har sett pilskott på 30 meters avstånd från en moderpil som togs ned, och det finns exempel på skott som kommit upp så långt som 40 meter från moderträdet. I värsta fall får man skott i halva trädgården om pilen fälls utan att man väntar på ringbarkningens effekt.

Att rötterna dör i gräsmattan gör bara mattan gott, problemet är om rötterna inte dör.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 04:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon