Idag har jeg laget mos av de tre kiloene med modne aroniabær jeg hadde i fryseren. Jeg fikk ideen fra receptet over her. (aroniamos) Og siden jeg selv har lett masse etter recepter, så tenkte jeg at jeg kunne dele denne med dere:
Til dette fant jeg fram min største kjele: 3 kilo aroniabær fra fryseren. 2 kg. eplemos fra fryseren (ren mos uten tilsetninger av noe slag) = 5 kg. bær/frukt. Dette lot jeg tine en god stund. Deretter kokte jeg aroniabærene med 4 dl. vann i noen minutter. Så moste jeg bærene. I receptet over her bruker de en purépresse; den fungerer vel som en forvokst hvitløkspresse. Bærene kan vel også moses gjennom en sikt. Poenget er å fjerne de harde stoffene i bærene og sitte igjen med ren innmat + all saften. Jeg har en moseforsats til kjøkkenmaskinen min som jeg bruker til å lage eplemos og nå også til å lage aroniamos. Mye fargestoff i disse bærene, men det går greit bort i oppvaskmaskinen.
Jeg tok vare på all saften; det blir veldig mye saft av dette her. Og hadde mos + saft tilbake i kjelen. Blandet med eplemosen og kokte opp igjen. Jeg måtte røre hele tiden så det ikke brant seg. jeg sjekket smaken og hadde i "en sprut" med sitronsaft.
Deretter blandet jeg tørrstoffene til disse 5 kiloene: 500 gram fructose 2,5 pose. certo syltepulver (Syltepulver der hver pose er til 2 kg bær/frukt) 1,25 ts. c-vitaminpulver (ascorbinsyre - fås på apotek) 2,5 ts. atamonpulver. (atamon selges i Sverige som i Norge) Jeg tok kjelen av platen, hadde i tørrstoffene og rørte til alt ble oppløst.
Jeg syntes dette fortsatt var veldig vått, så jeg hadde også oppi: 1 flaske certo flytende pektin. (regner med det finnes noe lignende i Sverige)
Og så - jeg smakte: Helt herlig. Deilig, friskt, spennene smak som absolutt var på den gode siden. YES! Nå har jeg receptet jeg skal bruke hvert år. Unntatt èn ting - den ble litt for stiv, så mindre flytende pektin tror jeg nok kan være smart. Men altfor stiv er ikke noe stort problem; smaken var herlig og utseende også.
Denne oppskriften er basert på fruktose (100 gram pr. 1 kg. bær/frukt). Om man bruker vanlig sukker bør man nok (smaksmessig) beregne ca. 3 ganger så mye= 300 gram pr. 1 kg. bær/frukt. Og da er det nok heller ikke nødvendig med atamon og c-vitamin i tillegg - jeg har det i for å sikre meg at det holder seg godt på glass i kjelleren. Om man lager til fryseren kan man isteden bruke frysepulver. Og for å få det stivt kan man istedenfor flytende pektin sørge for å ha plukket noen amelanchier-bær på sommeren. (det glemte jeg iår...). Og blande det med aroniabærene. Det er masse pektin i amelanchier-bær.
Før jeg begynte med å koke opp bærene vasket jeg (vanlige) syltetøyglass og lokk og satte dem inn i stekeovnen på 100 grader.
Jeg avsluttet med å fylle de glovarme glassene med aronia/eple-mos, skrudde igjen lokket og satte glassene oppned til de er avkjølt. Når jeg ser at det ikke renner ut av glasset + at lokket har dratt ( "poppet") seg inn vet jeg at glasset er helt tett. Når de er avkjølt skal de ned i kjelleren.
--------------------
Hilsen Lene fra sør-øst i Norge. ----------------------------- Planter blir kompost blir liv blir min hage. Mitt album
|