Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Måns mobbades till döds, Mobbningen finns dokumenterad
          Skatmor
          Inlägg 12-10-2005, 14:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT
          13årige Måns mobbades till döds

LERUM. Måns, 13, drömde om att bli musiker.
          Men drömmen gick aldrig i uppfyllelse. Han tog sitt liv efter sex år av ständig mobbning.
          - Om vi ska se någon mening med att Måns är död måste vi se till att sådant här inte upprepas igen, säger pappa Claes Jenninger.
          Mobbningen av Måns Jenninger finns dokumenterad på ett kusligt sätt av de två skolorna där han gick, Almekärrsskolan och Torpskolan i Lerum
          utanför Göteborg. Nästan 100 sidor fulltecknade med beskrivningar hur den verbala och fysiska misshandeln gick till.
          - Detta fick vi inte ta del av förrän Måns var död, säger
          Claes Jenninger.
          Måns Jenninger blev 13 år gammal.  
          "Tänkte sekretessbelägga"
          - De hade tänkt att sekretessbelägga hela saken så vi var tvungna att anmäla skolorna till skolverket.
          I går fick Lerums kommun svidande kritik av skolverket för att de inte tagit Måns lidande på allvar.
          - Skolverket säger ju att det inte var något fel på Måns utan det var skolan som gjorde fel. Han har fått lite upprättelse, säger Claes.
          Redan i andra klass började mobbningen. En av de kamrater han tvingades gå till skolan med lämnade honom inte i fred.
          - En dag kom Måns hem och berättade att kompisen hade beskrivit 18 olika sätta att avrätta honom på, berättar Claes.
          Bara de första åren berättade han hemma om sitt helvete.
          - Men de sista året såg han att inte ens vi föräldrar kom någon vart med skolan. Sen sa han inget, säger Claes.
          - Han ville skydda oss hela tiden.
          Både han och hustrun Anne-Marie Axelsdotter Jenninger går sjukskrivna sedan den 25 april i år, dagen då Måns inte orkade mer.
          Hittar ingen tröst
          Som så många andra föräldrar till barn som har begått självmord känner de en enorm skuld. De bor med sonen Kasper i ett vackert gammalt hus i Lerum.
          Det ångrar de i dag.
          - Vi skulle ha flyttat för Måns skull. Vi sökte andra skolor men han fick ingen plats.
          Ännu har familjen inte hittat någon tröst i tillvaron. Det hjälper lite grann att prata om vad som har hänt. Och även att läsa hur andra föräldrar mist ett barn på samma sätt.
          - Men tomheten och saknaden blir ju bara värre. Han är död varje morgon när jag vaknar, säger Claes Jenninger.
          Något som är svårt för Claes och Anne-Marie att förlika sig med är att skolan inte accepterade Måns.
          - De tyckte inte om honom. Det var Måns som skulle ändra sig.

Vid läsningen om denna tragiska händelse när ett barn tar sitt liv på grund av mobbning under flera år så kan man bli rasande och djupt upprörd när det framgår att skolledningarna tydligen suttit med händerna i kors och låtit mobbningen fortgå år efter år utan att lyfta ett finger för att hjälpa den mobbade 13-åringen. Eftersom mobbningen finns dokumenterad på de två skolorna så borde det väl dyka upp i medvetandet hos skolledningarna att de borde och hade skyldighet att åtgärda och stävja mobbningen.
          Eller är det så bedrövligt och djävulskt att den som blir mobbad i dagens skola får skylla sig själv ??
          mad.gif

Expressen

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Skatmor
          Inlägg 16-10-2005, 20:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT
          Skickat den 15-10-2005, 20:49
          --------------------------------------------------------------------------------
          Tror mycket handlar om föräldrarna till de barn som mobbar. Det är deras ansvar att uppfostra sina barn, inte skolorna.

Visst har lärarna ett ansvar när barnen är i skolan det är inte det jag menar.
          Men i dagens samhäller har inte föräldrarna tid och intresse för sina barn och det visar sig nog mycket i skolan.

Jag håller med dig om att föräldrarna har en stor inverkan på sina barn men att de ofta inte "tar på allvar" att deras barn är mobbare, man vill helst inte tro att så är fallet utan man förnekar att det egna barnet utsätter andra barn för mobbning Det är mycket olyckligt när så är fallet för på så sätt kan mobbingen fortsätta år efter år, och när då inte skolorna tar ansvar och försöker lösa mobbproblemen utan bara dokumenterar vad som hänt och undanhåller fakta för föräldrarna , ja då blir det hela olösligt och den som är mobbad känner inget stöd från skolan vilket ju resulterade i depression och i Måns fall med att han tog sitt liv. Man frågar sig om det inte fanns någon skolpersonal i de två skolorna som såg att Måns behövde hjälp och stöd och fanns där ingen som"såg" att det handlade om ren mobbing och inte bara " bråk och konflikter" som det står i den undanhållna dokumentationen där Måns var inblandad.
          I vuxenmobbningen som är mer sofistikerad, kan också den som blir utsatt för de hårdhudade mobbarna som ofta dominerar och bestämmer umgängestonen på arbeten och i andra sammanhang, bli deprimerad och satt ur spel, ofta med sjukskrivning som följd. Där härskar också förnekelsen från mobbarnas sida och de känner sin styrka med att de är i majoritet. Denna typ av mobbning sker ofta på ett utstuderat sätt. Enligt expertis så är mobbaren en person som inte fått utveckla sin kreativitet tillräckligt och som därför inte kan hantera sina besvikelser och frustrationer på annat sätt än att utsätta andra för kränkningar av olika slag. Mobbare är människor som söker göra sin situation hanterbar genom att skaffa sig makt via mobbningsrädsla över sin omgivning.
          Enligt fakta från Lärarnas Riksförbund "så kan den som drabbas av mobbning komma in i en allvarlig livskris som i grava fall kan leda till total utslagning från gemenskapen och arbetslivet, förstörd hälsa eller självmord. SCB har beräknat att närmare 250 000 personer mobbades av arbetskamrater eller chefer under det gångna året. För eleverna är siffran ca 100 000 per år enligt Barnombudsmannen. Många av dessa upplever sig mobbade av sina lärare. Ca 200-300 personer begår årligen självmord på grund av mobbning".
          Dessa dystra siffror talar sitt eget språk.

http://www.stina-thorin.se/lararforbundet.html
          Lärarnas Riksförbund

Citera

Inlägg i den här tråden
          Skatmor   Måns mobbades till döds   12-10-2005, 14:06
          Evgeni   Det är ju bara så fruktansvärt.Det värsta är att d...   12-10-2005, 14:19
          Castea   Får mig att tänka på många saker: * Mobbade barn...   12-10-2005, 14:19
          birgitek   Det är så förfärligt att jag saknar ord. Kan helt ...   12-10-2005, 14:23
          Evgeni   Och varför gjorde du inte det? Har...   12-10-2005, 14:25
          Castea   Självklart sa jag inget till mina föräldrar för at...   12-10-2005, 15:09
          Hannele   Föräldrarna till mobbarna visste d...   12-10-2005, 15:18
          Evgeni   Det är ju ännu värre när inte mobbarnas föräldrar ...   12-10-2005, 15:33
          Lars-Olof Arvids   När jag var mobbad skolelev var jag inte direkt rä...   12-10-2005, 15:36
          Castea   Ja, tyvärr är människan ofta som d...   12-10-2005, 15:48
          Evgeni   Ok, jag blev också mobbad. Ända upp i sjätte klass...   12-10-2005, 15:50
          Björken   Blev också mycket ledsen när jag läste om Mäns i t...   12-10-2005, 16:26
          Sulawesii   Det gör mig så ont att inte mobbing tas på allvar....   12-10-2005, 16:45
          Björken   Det är som du skriver Sulawesii att det kräver eng...   12-10-2005, 16:50
          Evgeni   Jag blir så stolt över vuxna som agerar som du Bjö...   12-10-2005, 16:52
          Björken   Tack det värmde gott Evgeni.   12-10-2005, 17:15
          lolo   Jag instämmer med alla föregående talare, ni har a...   12-10-2005, 20:57
          Skatmor   Tyvärr förekommer det ju mobbning även här på Od...   13-10-2005, 19:29
          Reserv   Det är en tolkningsfråga, din tol...   13-10-2005, 19:47
          Skatmor   Tyvärr förekommer det ju mobbning även här på Od...   13-10-2005, 19:49
          birgitek   Tyvärr förekommer det ju mobbning även här på Od...   13-10-2005, 20:17
          Snöflinga   Det är väl en himla skillnad på mobbing bland ano...   13-10-2005, 20:40
          Skatmor   Snöflinga Skickat den 13-10-2005, 21:40 Förstår ...   14-10-2005, 19:34
          pejori   du är bara för mycket :angry: :an...   14-10-2005, 20:37
          Snöflinga   Skatmor, jag vidhåller att JAG inte upplevt någon...   14-10-2005, 20:51
          zaaritha   Mobbing; det är allvarligt o ger sår i själen för ...   15-10-2005, 19:17
          Bobbo   Tror mycket handlar om föräldrarna till de barn so...   15-10-2005, 19:49
          Annkina   Håller med dig. Jobbar inom skolan...   17-10-2005, 07:11

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 09:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon