CITAT (Bobbo @ 15-10-2005, 20:49)
Tror mycket handlar om föräldrarna till de barn som mobbar. Det är deras ansvar att uppfostra sina barn, inte skolorna.
Visst har lärarna ett ansvar när barnen är i skolan det är inte det jag menar.
Men i dagens samhäller har inte föräldrarna tid och intresse för sina barn och det visar sig nog mycket i skolan.
Vill poängtera att jag inte menar att ALLA föräldrar inte har tid för sina barn men det är många.
Har en bror som blev mobbad under hela sin skolgång och det har påverkat hela hans liv. Idag är han lärare!

*stolt*
Detta är min uppfattning och jag vill inte att någon ska ta illa upp!

Håller med dig. Jobbar inom skolan och reagerar varje gång något sånt här kommer upp.
Självklart är det fruktansvärt tragiskt det som hände med Måns. Allt som dokumenterats mm från skolorna, men ingen som gör något. Fast vet VI att skolan inte gjort något. De har tystnadsplikt, får inte prata, det får bara föräldrarna och att de är hatiska mot skolan är naturligt. De har förlorat sin son.
Största ansvaret ligger på mobbarnas föräldrar, inte på skolan. Dagens samhälle väntar sig att skolan ska ta hand om allt, när togs föräldrarnas ansvar bort?
Nu ska jag inte försvara hans skolor för de vet jag ingenting om. Kan bara se till de skolor jag arbetat på. Där hade det inte bara gått förbi. Men vad kan man som personal göra mer än att prata, prata och åter prata? Det finns utarbetade mobbingplaner som är bra, mobbingteam som har gått utbildningar för att veta hur de ska handla, men om det ändå inte hjälper. Vad gör man?
Sedan är det som om mobbing bara finns inom skolan. Mobbing finns i hela samhället. Skola, fritid och inom våra arbetsplatser. Det är inget fenomen som bara finns i skolan.
Avslutar med att säga att det är FRUKTANSVÄRT att en 13 åring ska må så dåligt att den enda utvägen är att ta sitt liv.