CITAT (Trädgårdsmannen @ 17-10-2005, 22:47)
........Kommer det att bli ett vettigt klimat i vinterträdgården - för det är ju nästan som om att bygga ett vanligt rum även om detta har mer glasad fasad och då brukar det ju oftast vara två saker som blir resultatet: för torr luftfuktighet och samma temperatur som i ett vanligt sovrum...
Jag har min vinterträdgård byggd i samma princip och tycker att det går bra. (har dock inte golvvärme) Fördelen med vinter isolerglas är att du får jämnare temperatur i rummet både sommar och vinter. Jag har satt upp lamparmaturer (lysrör) i taket för att klara det "minskade ljuset" och en liten fontän för att få bättre luftfuktighet. Och värmen styr jag med en "byggfläkt" som kan köras med och utan värme. En fläkt tycker jag att du ska ha för att få bättre klimat för växterna överhuvudtaget.
Om du har golvvärme måste det vara lätt att "ljustera" så att du kan hålla valfri temperatur på vintern.
Hur stort tänker du bygga? Jag har ca 24 m2 och det känns i minsta laget skulle gärna ha velat byggt större.