Hej hopp,
Kumquat har jag faktiskt gett upp. Jag kan inte riktigt få till det - trädet är grönt grönt grönt men blommar ej - jag har den int ekallt nog :-( så jag gav upp.
Blodapelsin - Star Ruby Grapefruit....den är urfin den med. Jo äntligen börjar känna mig lit elite nöjdare men mycket är smått smått. Får några år sedan hade vi frost i ett växthus och våra mer än tioåriga citrusträd strök med. Usch vad jag var ledsen. Nu har det gått några år .... så min tilltro börjar repa sig igen. Men ett så fint Chinotto som vi hade då - det tar tid, den växer så långsamt trots dundergödning ;-)
Sedan har jag satsat en del på lime - den man har i thailändsk matlagning. Förlorade nästan alla i sommar - konstigt nog gillade den itne att stå ue med de andra citrusarna men ibland pelargonerna på pelargonhyllorna gillade den det skarpt ;-)
Jag har två inköpta ch en hemsådd :-) här i Göteborg kan man ibland få tag i den sorten man odlar för bladen - frukten alltså. Och dne limen har FULLT med frön i frukten som f ö är henskt äcklig. Det är en egen art så den sår jag utan skrupler!
Hälsar Ingrid
|