Det har varit ett himla väsen om detta andra år...men det är ju så att vi bönder är en liten grupp nuförtiden och "folket" (Expressen, Aftonbladet...

...) mer fokuserar på att vi får bidrag överhuvudtaget och det är en lite invecklad historia att försöka få folk att förstå hur det hela hänger ihop...Det är mest lantbrukspressen som belyser sånt här och det är ju lite som att predika för redan frälsta..
Det finns inte många bönder som vill ha bidrag...hellre bättre betalt för det vi producerar men eftersom det är väldigt olika förutsättningar i Europa så försöker man väl jämna ut det hela med ett bidragssystem utan like...
För vi kan inte producera som vi vill heller...det är mycket lagar och förordningar och kvoter som vi har att rätta oss efter och EUstöden är väl ett sätt att kompensera för våra merkostnader....
En sak är säker iallafall...om inte bönderna fått kompensation via bidrag så hade maten varit dyrare i affären och då hade det blivit en klassfråga vad och hur mycket man har råd att äta....så det är väl det som våra skattepengar går till när vi betalaren massa till EU och får tillbaka som stöd till bönderna..Egentligen en matsubvention för konsumenten..
De pengar vi skulle fått nu var dock våra ekostöd...bidrag för att vi nyttjar jorden på ett mindre effektivt sätt ekonomiskt men mer hållbart ekologiskt....
Jag är inte så jättehimla insatt i hur det hela fungerar för det är guben som sköter den biten med EU mest...så jag har inte direkt nåt att komma med till pressen heller...det skulle lätt kunna bli fel...och dessutom...jag orkar inte..jag är alldeles för trött och nedslagen för att ta en strid som jag ändå inte kommer att vinna..Starkare män har redan utkämpat den och förlorat..