CITAT (Pirum @ 19-10-2005, 15:32)
Nån som har statistik på hur mycket svenska bönder har minskat i antal på senare tid? Det pågår ju fortfarande en massiv nedläggning av jordbruk
"Hela Sverige ska leva", jo, pytt.

Man kan säga vad man vill om att mat blir billigare om den importeras, och att det är bra för fattiga länder att kunna exportera mat till oss som redan har för mycket mat, men jag tycker det är negativt att så mycket åkermark i Sverige läggs i träda osv. Borde vara kriminellt. Jag tycker det är rätt och rimligt att länder bör vara i stort sett självförsörjande på baslivsmedel, och om det då krävs tullar eller stöd, so be it.
Vad är "baslivsmedel"? Idag odlas det sockerbetor i Sverige och resten av EU, det skulle det inte göras utan stöd och tullar. Idag har vi i Eu ett stort överskott av mjök, trots vi både subventionerar bönder och subventionerar mjölkdrickade i skolorna så är äverskottet så stort att man gör mjölkpulver av det som sedan exporteras till fattigare länder och slår ut produktionen där.
Jag har ju svårt att varför just en sektor skall ha stöd och tullar. Vi har ju tidigare försökt underhålla den svenska varvsindustrin och tekoindustrin på samma sätt med stöd och tullar. Det gick inte så bra.
Visst är det bra med öppna landskap. Men det kan ju åstadkommas på andra sätt också. T ex genom att fler jordbrukare odlar andra grödor, sveskt jordbruk är alldeles för konservatia . Tidigare hoppades många bönder på att kunna odla säd för etanolproduktion. Men det har ju visat sig att importerad etanol från Brasilien är billigare. Och att hålla på och odla havre som sedan eldas upp ser jag inte som någon framtid!