Då skal jag tyvärr vara en riktig 'spoilsport' - det är knappt lönt att dra upp eget då det tar flera år innan de blomamr och som Du misstänkt de blir omegastora. Så - bra namnade varieteter är det bästa om man får tag i dem.
Sedan har ju handeln 'greppat' att vi gilalr citrusar och säljer en 'fuskenäring' ja - jag kallar den citrusnäring som finns i svensk handel för det. Dyr och dålig.
Det finns proffsgödning - säljs bl a Global orange Groves i Storbrittanien , räcker FLERA år.
Närmsta man kan komma den i Sverige är Hasselfors Bevatningsgödning som tro det elelr ej har nästan helt rätt NPK-balans och styrka samt mirkonäringsämnen :-)
Även kallad 'Rosa sanden' jhär på odla.nu
Fast - jag har kört med mina engelska näringar och Hasselfors nu och märker ingen skillnad. Mer än att den engelska är bra mkt drygare än Hasselforsnäringen, en burk (dte är två näringar en för sommar och en för övriga året) räcker fem år ? Mer om man har ett par tre träd.
Och jag ahr hittat motsvarande gödning på säck i Holland via goda vänner så jag är lycklig. Prånglade ut lite sådan näring vid Kaktus & Suckulentshowen på Botaniska i våras här i Gbg :-) 50 kr för en honungsburk med gödning, ett till två kryddmått näring per liter vatten!
Jag ahr faktiskt en citrus på egna rötter till förutom limen, det är en citron som heter Ponderosa. Den blommar faktiskt på egna rötter som pytteliten, men jag är hård och tar bort fruktämena. De skall nämligen bli mkt större än vanliga citroner så jag måste ha ett litet träd först som orkar bära dem ;-)
grapefruktsize sägs det. Jag kämpar på för å få upp dem i storlek först - plantorna:-)
Sedan kanske det kan bli en å annan stickling över ;-)
http://www.tradewindsfruit.com/ponderosa_lemon.htmKallas också Five Pound Lemon :-)
Jag har en hel del mandariner kvar på trädet som är gröna så nog blir dte julfrukt med å grape till våren!
Ja v'l värt besväret - tänk vilket besvär ett helt uterum och växthus byggt för att bl a ha citrusar ;-) och lite annat med förstås ;-)
Men doften av apelsinblom i Februari gör mig saaaalig!
Hälsar ingrid
Inköpta i Tyskland :-) hos Ruhlemanns. rekommenderas!