Fikusar blöder lite när man beskär dem, men flödet slutar snart, så länge man använder vassa verktyg och inte gör för stora snitt. Jag putsade stammarna på mina och ställde de avskurna bitarna i vatten för ett par tre veckor sen, och sticklingarna rotade sig riktigt fint. Har just planterat dem.
När det gäller beskärning följer jag samma principer som med allt annat, tar bort grenar som växer inåt i gruppen, korsar varandra eller har för snäv vinkel mot huvudstammen, och ser till att grenarna är jämnt fördelade. Uppe i kronan kan man göra den buskigare genom att ta av grenarna så att mellan två och fyra blad är kvar, så börjar den grena sig.
Min egen plan är att stamma upp lille benjamin och fläta ihop de tre huvudplantorna i krukan. Den sista plantan växer utåt på ett ganska dumt sätt, och jag tänkte se om man kan beskära den till att hänga ut över krukans kant. Att de ljusa partierna ska vara vita och inte limegröna har växten inte riktigt fattat än. Ska skaffa en lysrörslampa i morgon och se om det hjälper.
|