Just nu är min karl ute med hunden för att skjuta några rådjur. Han har säkert jagat i 30 år och när de skadeskjuter så mår de flesta jägare jävligt dåligt (precis som de ska) och gör allt de kan för att se till att hitta djuret. Oftast har det bara flyttat sig en kort bit och lagt sig där och dött, men i skogen kan det vara svårt att se det.
De ringer också till jägarna när det är djur påkörda och då är jägarna viktiga helt plötsligt, för vem ska annars gå ut och i skogen och avliva det skadade djuret, polisen?
De som jagar sämst är de med mycket pengar och lite tid. De bjuder in sina direktörsvänner (säger inte att alla direktörer skjuter illa

) och så får någon annan ta hand om det som inte gick som det skulle. (Känner en jägare som är anställd heltid hos en av Sveriges rikaste). Min man har väldigt strika regler för vad och hur saker ska skjutas för att man ska få en så god viltstam som möjligt (i deras eget intresse såklart), men vill man ta bort jakten så ska man ta bort all djurhållning, den är mer oetisk än jakt tycker jag, och jag är ingen jaktvän. Men jag kan se nyttan av den.