Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Slå tillbaka..., ...gärna det, men inom lagens råmärken
          LadyG
          Inlägg 21-10-2005, 16:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Nu är jag upprörd. Innan jag fortsätter förklara varför vill jag poängtera att jag inte på någotvis sanktionerar våld mot kvinnor, jag avskyr vål öht mot alla människor. Det är därför jag tränar kampsport, faktiskt. Jag tycker att våldtäkt är förkastligt och att vältäktsmän är mer motbjudande än avskrapet från botten av septiktanken.

Så varför är jag upprörd? Aftonbladet visar prov på enastående okunskap i och med sin nya artikelserie om självförsvar.

Citat "Feministiskt självförsvar skiljer sig från kampsporternas självförsvar genom att slagen är få men effektiva."

Men herre min skapare... Hur kan de påstå det? Inom ju-jutsu kai som jag tränar har vi TVÅ typer av slag: rakt slag och krokslag. Slagen kallas just rakt slag, eller krokigt slag. Vem som helst som fått en smocka kan berätta hur effektivt det är.

Jag är ganska bra på att slå hårt. Jag har tränat i många år för att lära mig slå hårt, precist och effektivt. Alla som tränat karate kan tala om exakt hur lång tid det tar att bli bra på att slå. Karatekas (respektfullt namn för karateutövare) brukar generellt sett vara duktigare än de flesta på slag och sparkmomenten.

Så vad består då Aftonbladets första lektion i? Slag mot ögonen. Enligt lagen har man rätt att försvara sig, visst. Men inte med mer våld än nöden kräver. Inte för att jag är jurist, men jag tror inte det är rimligt våld att sticka ut en annan människas öga såvida inte personen drar kniv. Vid hot om livshotande våld har man rätt att bruka väldigt mycket våld för att försvara sig och sitt liv. Men annars ska försvaret stå i rimlig proportion till hotet.

För övrigt är det meningen att de ska ha en chans att träffa också. Jag vet av erfarenhet att det är svårt att slå en annan människa. Vi är alla mer eller mindre inlärda med beteendet att man inte ska slåss. Dessutom är ögonen något man skyddar instinktivt. Tänk på att du som försvarar dig inte får mer än en chans, sen är han beredd. Ditt första drag måste med andra ord fungera klockrent om du ska kunna komma loss och därifrån utan gruff. Annars får du ställa in dig på att kämpa, hårt och länge.

Andra lektionen, slag mot struphuvudet. Jag kan säga att den tekniken inte fungerar, efter att ha testat den i flera olika omgångar och versioner. Det är mycket enkelt för den angripande att sänka hakan och skydda halsen. En man är för det mesta längre, större och starkare än den han pressar ner, vilket gör det svårt att nå. Hans armar kommer att befinna sig ivägen för flera slag som hade kunnat vara effektiva. Det är mycket enkelt för honom att vrida axlarna så att slagen tar på helt fel ställen.

Knä mot skrev fungerar bara om man kan finta killen först, så han blir tagen med överraskning. Det finns inget som killar är så rädda om som juvelerna, och förmågan att vrida undan höfterna, puta med rumpan eller manövrera undan på andra sätt sitter i ryggmärgen för de flesta. (Rätta mig gärna killar, om jag har fel. Jag talar bara om vad jag sett utifrån de killar jag känner, men jag vet inte om det gäller alla killar bara för det.)

Tillsist... Jag undrar vad självförsvarsinstruktörerna Seluah Alsaati Edmundh, 21 och Clara Lindblom, 23, som Aftonblaskan hittat har för kvalifikationer egentligen? Ingenstans får man veta om de är utbildade av polisen i självskydd, eller om de har någon erfarenhet från t ex vaktbolag eller säkerhetsarbete. Har de någon form av psykologiutbildning eller annan likvärdig erfarenhet av hur människor reagerar och fungerar? Vad jag vill veta är helt enkelt vad tjejerna som går kursen får för sina pengar. Vad gör instruktörerna kvalificerade att utbilda andra i hur de ska försvara sig? Vår instruktör i klubben kan peka på ett antal utbildningar, licenser och utbildningar och säga "Jag har hållit på med det här i 30 år." och då vet man vad man får.

Det finns hela system utvecklade för självskydd som tagits fram av människor som arbetat med säkerhet längre än jag har levt och jag är inte purung. smile.gif

Så vad tycker då jag att man ska göra? För det första, mota Olle i grind. Arbeta preventivt. OM du måste använda självförsvaret du lärt dig har du misslyckats. "Den främste samurajen är den som aldrig behöver dra sitt svärd."

Visst är det väl bra att tala om för unga tjejer att de får försvara sig, om de nu inte fattat det själva.

Men vore det inte bättre att först lära dem saker som att inte följa med "spännande", främmande män från krogen, inte ta svarttaxi, inte gå genom parken hem mitt i natten, få dem att dricka med måtta (där spriten går in gåt vettet ut) och se till att de håller ihop med kompisarna hela kvällen, så att ingen går hem ensam.

Därefter lär man ut saker som t ex hur man tar sig loss från olika fasthållningar, hur man slåss från liggande och hur man sår och hur man garderar sig.

Att börja med slagen är som att börja med att ge rekryterna varsin slarpladdad haubits innan de lärt sig grunderna.

Så, tack för att ni orkar lyssna på mitt skällande. wub.gif Jag behövde bara få skälla av mig lite, jag kan bli så upprörd ibland...

Edit: När jag blir upprörd kan jag uppenbarligen inte stava heller. Men det borde vara fixat bu smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-10-2005, 15:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nej, inget starkare än the. laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Inlägg i den här tråden
          LadyG   Slå tillbaka...   21-10-2005, 16:15
          stina   Fast jag har lyckats undvika att b...   21-10-2005, 19:22
          Felix matte   Förlåt.. men jag kunde inte låta bli :P :wub: <...   21-10-2005, 19:34
          Ophelia   LadyG: Förstår till fullo din upprördhet. Tycker d...   21-10-2005, 19:36
          stina   Det var i en telefonhytt vid Horns...   21-10-2005, 19:48
          Ophelia   Förstår det. Tur att den satt där den satt. Om den...   21-10-2005, 20:02
          stina   Håller absolut med!! Rekom...   21-10-2005, 20:07
          Linda_A   Jag kan hålla med om att mycket kunna förhindras o...   21-10-2005, 20:50
          Felix matte   Tänker du likadant när det gäller ...   21-10-2005, 20:56
          Gossen Ruda   Visst. Och givetvis skall jag ha rätt att prova mi...   21-10-2005, 21:22
          Felix matte   och det tolkar jag som att du har ...   21-10-2005, 21:32
          Linda_A   Tänker du likadant när det gäller killar? Eller s...   21-10-2005, 21:39
          Felix matte   måste planera.Jag kan hålla med om att mycket kunn...   21-10-2005, 21:53
          Reserv   Men uscha då, nu låter du juh näst...   21-10-2005, 21:58
          Felix matte   Bevare mig väl :o ... nej sån är inte jag... men ...   21-10-2005, 22:02
          Linda_A   Men det var ju exakt det som jag s...   21-10-2005, 22:06
          Reserv   Bevare mig väl :o ... nej sån är inte jag... men ...   21-10-2005, 22:14
          Pirum   Män som använder våld mot kvinnor (eller barn) gör...   21-10-2005, 22:25
          Anki på Öland   Ren självbevarelsedrift i dagens s...   21-10-2005, 23:19
          LadyG   Jag håller med dig Pirum. Det är obegripligt att k...   21-10-2005, 23:32
          Evgeni   Jag ska över huvud taget inte behöva tänka tanken ...   22-10-2005, 06:52
          Gossen Ruda   Skall kanske påpeka att jag inte gillar våldtäkt e...   22-10-2005, 14:37
          Reserv   ;) Mhm, är det dagen efter kvälle...   22-10-2005, 14:52
          Gossen Ruda   Nä, inmundigar ej etanolhaltiga drycker. Bara norm...   22-10-2005, 14:58
          Reserv   Jag hade också lördagsmigrän förr ...   22-10-2005, 15:00
          pejori   jag tihhör dom som skulle slå så hårt jag bara kan...   22-10-2005, 16:49
          kristerh   Det är ju helt självklart att en k...   22-10-2005, 17:55
          LadyG   Det handlar inte om sex, utan makt. Makten över an...   22-10-2005, 18:17
          Ophelia   Tyvärr är det ju inte alltid "psykgalna...   22-10-2005, 18:32
          LadyG   Nej, det har du rätt i Ophelia. Bara 12% enligt BR...   22-10-2005, 18:40
          Ophelia   Nja...jag har slutat att tänka på om de är "n...   22-10-2005, 18:52

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 09:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon