Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537
Inte nog med att det stora aset rev ner Hibiskusarna åtskilliga gånger i sommras, nån av gångerna har hon väl gjort det på kvällen och vi inte upptäckt det förrän på morronen efter, vilka har kalasat på blomstren då tror ni? Jo, just det, sniglarna. Jag har plockat bort alla hålätna blad, men nu verkar det som dom "fulat" sig i krukorna, yttepyttesmå sniglar kryper på krukkanten Finns det nåt medel för sniglarna i krukväxter? Eller återstår det bara att ta väck all jord och skölja rent hela växterna? Inget jag längtar till direkt, men om det finns nån bra snabb lösning så är jag idel öra Kan snigelinvasionen skada blommningen? Dom blommar för fullt alla hibiskusarna och jag är rädd om knopparna
Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447
Sniglarna kan man fånga med potatisskivor! Skiva rå potatis och lägg på jorden runt plantan. Kolla varje dag om du fått napp, och lägg ut nya skivor potatis tills du blivit av med dom. Detta fungerar i alla fall på orkidéer. Många orkidéer har man ju ute på sommaren och då får man ibland med sej sniglar när man tar in dom på hösten. Orkidéer vattnar man ju inte förrän dom är nästan helt torra, och potatisen gör mest nytta innan det är dags att vattna. Gör ett försök med detta innan ni använder en massa kemikalier.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson