Jag har också en hopplös slänt i form av en rullstensås. Stora stenblock med stenjord mellan. Håller på att så sakteliga förvandla den. Men den är så stor, kanske 25 x 10 meter så det får ta den tid det tar. Forslar bort massorna mellan stenblocken och ersätter med matjord. Bara det tar tid och är fruktansvärt tungt för jag får släpa/bära skottkärran upp på stora stenblock. Någon maskin blir det inte tal om för den kommer inte in på tomten där slänten är (hus i vägen). I år har jag planterat 7 tåliga rosor mellan stenblock där jag fått tillräckligt stora planteringsgropar. På de andra utfyllda platserna har jag sått tåliga ettåriga blommor (ringblommor, blåklint/lin, färgtistel, krasse. Mest för att inte ha bara jordytor för ogräset. Sén blir det kanske lite nöd-fint så länge. Det är ju dyrt också att köpa så mycket buskar och perenner på en gång. Har en liten perennodling på gång i en pallkrage där jag hoppas kunna använda en del av dessa mellan stenblocken. Men vi får se om det blir fint eller en katastrof....
|