Rost är en svampsjukdom, på stockrosor bildas kuddar under bladen och bladen vissnar sedan + även blommorna brukar bli fula och vissna.
Stockrosrosten går inte på vanliga rosor som hör till ett helt annat släkte, däremot går stockrosrosten även på en del malvor som är lite mera släkt med stockrosorna. Det malvor som främst får stockrosrost är lite mera vilda malvor. Malvorna visar dock inte alltid någon tydlig skadebild som man lätt ser på stockrosor
Det är svårt att bli av med rosten, det sägs att man kan minska ner angreppen ifall man tar bort de första bladen som dyker upp på våren + täcker plantan helt med kompostjord. +Sedan behandlar växten regelbundet med svampmedel. Sjukdomen övervintrar på växten så har man en gång fått den så brukar man inte bli av med den helt. Själv lyckades jag inte bli av med rosten på mina och det finns malvor här så jag tog bort stockrosorna och odlar annat istället.
Man måste vara uppmärksam när man köper plantor i handeln jag har sett plantor som har sett ut att ha små angrepp av stockrosrost i trädgårdsbutiker. Stockrosrosten kan även spridas med frö så helt säker kan man nog inte vara ifall man köper frön.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|