Jag trdde aldrig att jag skulle bli intresserad av rosor, men tji fick jag. Nu har jag 100 olika rosor hemma på alla möjliga och omöjliga ställen, och föreslår rosor till kunder som vill ha råd. en sticklingbädd har det blivit för att kunna dra upp rotäkta rosor, och en stor roskupol som i somras växte med 42 klätterrosor på första växtsäsongen.
Bygger för närvarande upp ett köks- och kryddland invid ett kafé, och där hade jag tänkt att om några år byta ut det som nu är avgränsande nässelhäck till roshäck. Började ta mig an området i september. Nu står där 16 rosor och 8 till ska planteras imorgon...
Rosor är också ätbara vill jag meddela dem som helst vill odla nyttigt.
...och dessutom är både likheter och skillnader mellan rosor och träd himla intressanta. ;-)

Pimpinellifolia Plena, Finlands vita ros blommar vid midsommar och doftar ljuvligt

Jag gillar att blanda friskt, som här med två klätterrosor - charmiga William Baffin och stela, pryda Symphatie

Veilchenblau, som en oljemålningspalett

Rosornas Dolly Parton, dvs Constance Spry (som är djupare rosa i verkligheten och har röda unglad som av läppstift), Veilchenblau och Mozart
....och så här kan man hålla på i evigheter.