Ja, jag håller också med om att OM man ska äta kött (vilket jag gör, fortfarande), så är vilt ett bättre alternativ än trängda grisar, ihopknödda kycklingar, etc.
Som nog sagts tidigare, OM jakt förbjuds, 100%, ingen jakt alls, idag, och rovdjuren släpps helt fria, så kommer det inte att vara rovdjuren som blir den i huvudsak tillväxtbegränsande faktorn. Det kommer att vara svält och sjukdomar som kommer att hålla nere nivåerna på exempelvis rådjur och älg. Vi har ett HELT annat landskap idag än för 1000 år sedan. Mycket fler öppna fält (faktiskt), mycket mer "skogsåkrar" med planterad skog, etc.
Mycket bättre att vi förvaltar viltstammen, och använder den som den matresurs det faktiskt är, än att vi importerar soja från skövlade sydamerikanska regnskogar för att göda upp inomhusgående kreatur här i Sverige.
Sen kan man såklart argumentera mot köttätande i stort, och gärna se Sveriges fält växa igen. Vilket jag tror de kommer att göra i ännu större omfattning om vi ska gå över till helvegetabiliskt jordbruk. Vegetabiliskt jordbruk kräver ju mindre ytor, sägs det, samt vissa marker är direkt olämpliga (kommersiellt) för annat än djurhållning.
Import av djurfoder borde egentligen förbjudas...det är iaf min löst grundade åsikt.
Tillägg : jag tror det är svårt att hitta jägare som lider av sin verksamhet. De flesta skulle nog ångra en skadeskjutning såklart, men vid ett lyckat skott känner de flesta säkert tillfredsställelse. Annars skulle de nog sluta jaga. De flesta jägare verkar även tycka om att fiska, jag antar att det är samma mekanismer där. Jag jagar inte själv, men fiskar en del, och tycker synd om de söta rödspättorna ibland...makrillar har jag dock intet medlidande med, de är fula fiskar. På det stora hela gillar jag dock att fiska, och äter hellre egenfångad fisk än från stora skövlande och naturvidriga fiskebåtar. (Ifall det finns nån fiskare här : jag kommer från fiskarbygd och vet att det finns hederliga och hårt kämpande fiskare i Sverige, men det finns också många både här och utomlands som borde spärras in på fästning för vad de gör med haven) (Speciellt rovfiske utanför Afrika, för att göda odlade fiskar i Europa...vad i helvete är det för något??)
--------------------
zon2.5
|