CITAT (zeppo @ 27-10-2005, 08:07)
Du har rätt att folk vill ofta se allting bara i svart eller vitt. Så är det inte.
Jag tyckte på ditt inlägg som du skrev tidigare attt din man verkade vara en "bra" jägare, men skjuter han kråkor bara för skojs skull måste jag ändra uppfatning. Jag frågar bara VARFÖR? Med vilken rätt tar han andra levande varelsels liv? Dessutom tror jag det är olagligt om man inte har tillstånd av kommunen.
När det gäller jägare tror jag att vapnet är deras penisförlängare. Men det som berör mig mest illa är det att vissa jägare t.om. poserar på bild tillsammans med djuret dom dödat, ofta med ena benet över djuret å ett stort leende på läpparna! Som om dom gjort nåt bra att vara stolt över!! Det är hemskt. Då funderar man hur det är ställt i hjärnkontoret..............
Vill du läsa lite fakta om vargen, får du här några länkar:
http://www.vargreviret.com/vard_att_veta.htmhttp://www.rovdjur.se/download/faktablad/F...tablad_varg.pdf(i ett avsnitt står det tex. så här: Är vargen farlig för människan?
Trots att vargforskningen varit mycket intensiv sedan åtminstone 1960-
talet och trots att det på många håll i världen finns gott om varg - i många
fall i tätbefolkade områden har man haft mycket svårt att hitta ens något
enda fall då en frisk, vild varg har dödat en människa. Ett fall anses
bevisat. Det inträffade 1996 i Indien och omständigheterna var mycket
speciella. Ingen kan naturligtvis garantera att det inte kan att ske i Sverige,
men man skulle utan tvekan kunna säga att vargen åtminstone inte är
farligare än exempelvis älgen.)
Att han är en bra jägare innebär för mig att han är en duktig skytt, alltid följer alla lagar och jagar för att förstärka stammen(i eget intresse så klart). Penisförlängare tror jag det inte är för hans del, han är väldigt bekväm i sig själv och försöker aldrig vara någon annan än den han är (det var en anledning till att jag föll för honom, volvon den andra

) En jägare som lider när han jagar, det måste innebära att han/hon har S/M tendenser. Man kan väll ändå inte begära av en människa att hon ska göra saker som får henne att må dåligt!!!!
Jag tycker att vi ska ha en vargstam som är "lagom"

stor, och det är inte vi Stockholmare som ska bestämma hur stort som är lagom. Alla vet väll idag att vargen inte äter upp barn, men det spelar ingen roll, rädslan finns där. Och tamboskap tar den ju helt klart och ju fler de blir, desto jobbigare kommer det att bli för dem som bor uppåt landet. Men samma sak där(inget är svart eller vitt), jag tycker inte att man ska skjuta lejon i Afrika och där blir människor (barn) uppätna. Det blir alltså dubbelmoral att vilja spara lejon men inte vargar.
Jag har svårt med att folk är så kategoriska, man kan faktiskt se på saker och tycka olika, och att båda har rätt, det beror ju på vilket liv man levt och lever. Eller???