CITAT (Pirum @ 27-10-2005, 20:50)
Sen kan man såklart hävda att jägaren aktivt dödar,det gör ju inte den som äter en bit griskött eller vetebröd. Men man kan samtidigt hävda att jägaren, om han är rak och ärlig, inte har samma dubbelmoral som den som köper sin mat plastinpackad och steril och sen låtsas vara mer moraliskt högtstående. Det ligger blod på disken där också, även om man inte ser det.
Håller med dig till hundra procent om det citerade. Tycker man att det är fruktansvärt att djur dödas och ändå äter kött så har man en stor dubbelmoral tycker jag. Ärligare är att döda sitt eget kött och stå för det.
Har man däremot inga problem med att djur dödas och väljer att äta kött så har jag inget problem alls med det. Alla väljer sin egen väg. Däremot behöver man inte tycka om alla människor, och människor som finner njutning i att se andra dö har jag svårt att hitta sympati för. Människor som köper plastinpackat har lättare för att blunda för verkligheten och även om de i mina ögon är större hycklare (de som motsätter sig dödandet) så är de ändå inte lika läskiga som de som tycker om att döda.
För mig är det en tudelad fråga: Vad tycker jag är mer moraliskt rätt och vem vill jag hellre umgås med. Kommer dock inte fram till samma svar på frågorna.
Luddigt värre.

Hoppas nån förstår mina virriga resonemang.