Generellt kan man säja att de buskrosor som har svårt för regn , också falnar illa ...
Exempel på detta är Martin Frobishier -disktrasor -i brunt ... trots det, är han en så fin ros -att jag står ut och rosen så växtvillig i z6
Salet -rek för högre zon , en gallicaros om jag inte minns fel -går bort hos mej av samma orsak -inte tillräckligt vacker för att kompensera
Minette (Alba) är en känd disktrasa som dessutom murknar i knopparna vid mkt regn o fuktigt väder - men urhärdig, och doften ..mmm
Här har jag löst Minettes problem med att placera henne vid väggen i lutande ställning -så en del av rötterna kan leta sig ut från takutspångets torka -medan rosorna hålls undan från regnet -Sådan plantering kräver extra passsning med vatten...
Blance double de Coubert är det vitaste av alla rugosahybriderna -lyser i mörker ,men vissnar fult /regnkänslig-Den skulle jag inte välja till häckplantering pga detta, men ett par buskar kan man hinna plocka så de ser anständiga ut
Av de storblommiga , engångsblommande buskarna -tycker jag att de flesta gallicarosorna -vissnar ok (utom Salet då)
Samt många av de moderna kanadensarna
rabattrosor brukar inte vara något problem heller

Man får ta det onda med det goda, kanske testa rosor en och en innan man gör massplanteringar med 10 av samma sort