Till Cilla Angående trädplantering. Jag läste just ditt inlägg den 10 okt. Både intressant och lärorikt. Kom då att tänka på en artikel jag läst i Sveriges Pomologiska Förenings årsskrift från 1901. Även då diskuterades det om hur man bäst skulle få nysatta träd att växa. Det stod följande att läsa: "Vill man tillföra de unga fruktträden mera näring, än hvad den jord, hvari de stå, har att bjud dem, kan man lätt och utan fara göra det genom att vid planteringen omkring trädens rötter lägga grästorfjord i stycken så stora som en knuten hand och tämligen fast tillpacka dem. I denna grästorf finna de unga träden en ypperlig näring." Från en gammal trädgårdsmästare har jag fått rådet att vid plantering av pioner lägga uppochnervän grästorv i botten på planteringsgropen. Numera gör jag alltid så både när det gäller pioner, buskar och träd. Jag tycker att det fungerar bra.
Grästorven som jag får över då gräsmatta blir rabatt, lägger jag i en speciell komposthög. Det blir mycker bra trädgårdsjord av detta. Använder den vid nyplantering där jorden verkar lite svag.
CATO
--------------------
Hälsningar CATO
|