CITAT (Betty @ 28-10-2005, 12:35)
CITAT (Hannele @ 28-10-2005, 12:02)
Föräldrar tycker att det är ok att skicka ut små påskhäxor att tigga godis, men tiggande halloweenhäxor upprör?
Jag förstår inte skillnaden..?
Skillnaden ligger i att påskhäxorna kommer och ringer på dörren - på dan, men de hämnas inte med busstreck om de inget får.
Halloween-spöken/monster/häxor dyker upp på kvällen och hittar på sattyg om man inte ger dem något.
Och som tidigare sagts, många människor vill ha allhelgonahelgen ostörd för att de vill minnas och hedra sina döda ifred.
Och skrämmer folk på kvällen. Tänk så många gamla som blir skrämda..
Jag tycker det är ett sattygg det här med halloween.
För 2 år sedan låg jag närbaddad på soffan och mådde inte så där bra. Gubben var inte hemma. När man trodde att man hade hittad ett läge på soffan ja då ringde det på dörren. Efter 4. gången öppnade jag inte längre, men bara detta ringande på klockan är ju inte precis det man önskar sig.
Och den ena såg värre ut än den andra, små påskhäxor ser ju trevliga ut och som sagt så kommer dom på dagen.
Och så vill dom oftast ha pengar, som dom sa till en granne när hon erbjöd frukt för hon har aldrig godis hemma. Det är inte det vi vill ha, vi vill ha pengar....
Och Allahelgon är för mig också något helt annat än detta.
Elisabeth