|
lena:-)
27-10-2005, 16:19
När är det Haloween egentligen? Har dom inte flyttat den dagen så att den inte infaller på själva Allhelgona helgen? I familjen råder lätt förvirring, och jag säger gärna att den har redan varit, eller den är en annan dag. Men det vore fint att veta vilken som är den "officiella" dagen, så man kan lägga sig under soffbordet i mörkret, ta batteriet ur dörrklockan och frossa på sitt eget godis.
Jag har förstått det så att i Sverige firar man Halloween den sista oktober, alltså på måndag. den 31:a.
Jag tycker dom är dåliga att skriva ut såntdär i almanackorna nu för tiden... men det som står i min är den 1nov: allahelgonadagen (den 31 okt står ingenting) lördag 5 står det alla helgons dag. söndag 6: sönd efter alla helgons dag.
Joo men visst är väl Halloween den 31 oktober? Allhelgonahelgen har väl inte med H-n att göra? Även om affärerna här i Sverige vill påskina det och säljer prylar och spöksaker till just Allhelgona.
Svenskt datum för HalloweenCitat från sidan: "I USA infaller alltid Halloween den 31 oktober medan firandet i Sverige vanligtvis sker på aftonen före alla helgons dag som är första lördagen i november, oavsett datum. Men Halloweenfester kan även förekomma lite när som helst i slutet av oktober eller början av november." Det är alltså nästa på fredag nästa vecka!
Biggan_
27-10-2005, 18:54
Det är vanligast att man firar Hallowen sista helgen i oktober för att det inte skall krocka med Allhelgonahelgen som är en helt annan sak, och Allhelgonahelgen är alltid första helgen i november. Jag tycker själv inte att det är så passande att blanda ihop benrangel och spökerier med vördnaden för våra döda.
Gossen Ruda
27-10-2005, 19:12
Varför inte fira Hallåwen den 32 oktober? Dvs inte alls! Tycker inte om spökdravlet vilket kanske märks.
Hannele
27-10-2005, 20:00
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2005, 20:12) Varför inte fira Hallåwen den 32 oktober? Dvs inte alls! Tycker inte om spökdravlet vilket kanske märks.  Vilka andra högtider firar du?
27-10-2005, 20:04
åh, den va bra tycker jag.jag firar gärna den 32 oktober....jag brukar som sagt ligga under soffbordet i mörkret å låtsas att vi inte e hemma..å så äter vi masssor av godis...
Hannele
27-10-2005, 20:34
CITAT (lenasch @ 27-10-2005, 21:04) jag brukar som sagt ligga under soffbordet i mörkret å låtsas att vi inte e hemma.. så äter vi masssor av godis...  Gör du det även vid påsk, när påskhäxorna kommer och knackar och tigger godis?
Gossen Ruda
27-10-2005, 20:35
CITAT (Hannele @ 27-10-2005, 21:00) CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2005, 20:12) Varför inte fira Hallåwen den 32 oktober? Dvs inte alls! Tycker inte om spökdravlet vilket kanske märks. :P Vilka andra högtider firar du?  Så gott som samtliga men mycket lugnt och stilla.
CITAT (Birgitta P @ 27-10-2005, 19:54) Jag tycker själv inte att det är så passande att blanda ihop benrangel och spökerier med vördnaden för våra döda. Fast det gör man faktiskt i Mexico. "Alla själars dag" (día de los muertos), nu den 1 november. en bild
Men jag har alldrig förstått motsättningarna mellan Halloween och Allhellgona. Det är ju exakt samma högtid. all hallows eve: alla helgons afton.
Dessutom är det en högtid med traditioner som inte är mer än 50 år gamla här i landet och går ofta obemärkt förbi, förutom att man besöker sina gravar.
Varför denna ilska mot att vi lånar in lite fest och bus? Är det för att det är amerikanskt?
CITAT (Castea @ 27-10-2005, 18:35) Svenskt datum för HalloweenCitat från sidan: "I USA infaller alltid Halloween den 31 oktober medan firandet i Sverige vanligtvis sker på aftonen före alla helgons dag som är första lördagen i november, oavsett datum. Men Halloweenfester kan även förekomma lite när som helst i slutet av oktober eller början av november." Det är alltså nästa på fredag nästa vecka! Rätt eller fel  roligt eller inte att fira Halloween.... Eftersom Allhelgonadagen alltid är den 1 november och Halloween firas dagen innan så blir det väl 31 oktober? Alltså på måndag. Själv firar jag inte sånt av olika anledningar. Mest för att jag inte har småbarn kanske, och är alldeles för gammal själv.  Och att tända ljus på gravarna under Allhelgonahelgen kan väl knappast kallas att vi "firar".
CITAT (Hannele @ 27-10-2005, 21:00) CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2005, 20:12) Varför inte fira Hallåwen den 32 oktober? Dvs inte alls! Tycker inte om spökdravlet vilket kanske märks. :P Vilka andra högtider firar du?  Sen när vart halloween en högtid?  Våra svenska präster lär ut på konfirmationsundervisningarna vilka högtider vi har och varför vi firar dom. Aldrig, och då menar jag aldrig har dom lärt ut att halloween skulle va´en sån. Varken under min egen konfirmation eller alla barnens, jädra trams bara för att låta en massa ouppfostrade odågor få gå runt och kasta ägg på folks dörrar, hur fasen kan man tro att det skulle va´en högtid?
Jag vet en del personer som tar väldigt illa vid sig av det jippo som det blivit vid Allhelgonahelgen. Då ska man vörda och minnas de nära och kära som inte längre finns bland oss. En stämningsfull helg. Men istället rings det på dörren och busas och tiggs pengar och godis och hostar man inte upp med det de vill ha så kan man i värsta fall få tomater och ägg på huset. Om man nu vill ha det här jippot så kunde man väl i alla fall hitta en egen jippohelg istället för att vanhedra Allhelgonahelgen ...
Lätt förvirring?? milt sagt. Grabben tänkte gå ut och spöka med kompisar men ingen vet vilken dag! alla säger olika, personligen tycker jag nog att de kan ta denna helg som är här nu, utan att blanda in Alla Helgona helgen. Det finns så många som har svårt för nya "festligheter" och tar man var sin helg och delar på firandet/sörjandet så krockar det inte. Vi bor hyfsat bra där jag bor nu, inget allvarligt bus, barnen runt omkring har lugnat sig. Det var väl ett år grannen fick massor av ägg kastat, å andra sidan var det kanske väl förtjänat! Vi fick bort grannarna efter ett tag. Jag skulle vilja busa tillbaka.. vara utklädd och Busa tillbaka när de kommer och ringer på dörren.
CITAT (marigt @ 28-10-2005, 08:34) Det var väl ett år grannen fick massor av ägg kastat, å andra sidan var det kanske väl förtjänat! Vet du hur svårt det är att få bort ägg från dörrar och husväggen? Näe, skulle väl tro det, det är inget som nån över huvud taget är värd , sånt gör man bara inte.
Vet att det är "träligt" med ägg.
Du vet inte vad det var för granne, de kunde gott hålla på och skura., De var gårdens fasa.
Gossen Ruda
28-10-2005, 07:53
Det är just detta med tiggandet och äggkastning som jag avskyr. Vill ungjävlarna ha snask kan dom gå till sina föräldrar.
CITAT (Reserv @ 28-10-2005, 08:38) CITAT (marigt @ 28-10-2005, 08:34) Det var väl ett år grannen fick massor av ägg kastat, å andra sidan var det kanske väl förtjänat! Vet du hur svårt det är att få bort ägg från dörrar och husväggen? Näe, skulle väl tro det, det är inget som nån över huvud taget är värd , sånt gör man bara inte. Det är polisanmälan direkt som gäller där! För många år sedan när jag bodde i lägenhet så var vi några stycken som mitt i vintern när det var frost fick ägg kastade på våra fönster. Jag hade gäster hemma vid tillfället och vi fick ställa oss och skrapa fönster innan smörjan frös fast. Det blev polisanmält av en av mina grannar men jag vet inte vad som hände.
28-10-2005, 08:00
CITAT (Hannele @ 27-10-2005, 21:34) CITAT (lenasch @ 27-10-2005, 21:04) jag brukar som sagt ligga under soffbordet i mörkret å låtsas att vi inte e hemma.. så äter vi masssor av godis...  Gör du det även vid påsk, när påskhäxorna kommer och knackar och tigger godis?  Jo visst firar vi påsken med godis och påskkärringar och det gör vi för att vi vill. Vi "firar" Halooween under soffbordet av den enkla anledningen att det år så vi vill ha det. Det är massor av helger högtider och festligheter som vi inte firar Mors/fars-dag, Norges nationaldag , FN-dagen, Ramadan och vi har massor av fester/kalas och firar sånt som vi vill fira/kalasa , manmnsdagar, grattis till jobb, körkort, tenta, skolstart, skolavslutning, nu blommar pelargonerna osv. Så är livet hos oss....länge leve månfalden. Å inte tror jag heller att du ifrågasätter att vi firar/inte firar utan bara sättet att fira
CITAT (Gossen Ruda @ 28-10-2005, 08:53) Det är just detta med tiggandet och äggkastning som jag avskyr. Vill ungjävlarna ha snask kan dom gå till sina föräldrar.  Jäpp! Jag har sagt hemma att någon gång när de ringer på så ska vi ge dem några morötter istället så får vi se om de kommer tillbaka nästa år! (Fast det bilr väl ägg i nacken då då .....)
måste erkänna att jag gör typ som lenasch... ligger under soffbordet! Ellerja inte riktigt.. men jag drar ner och låssas att jag inte är hemma... det är nått jag har med mej hemmifrån, mina föräldrar avskyr tiggandet kring påsken med.... så vår tradition är att springa o gömma oss.. killen min tycker jag är allmänt knäpp
jag glömmer alltid bort såna där helger o rätt va de e så ringer de på dörren o där står dom små söta ungarna o tittar ja va gör man dom får pepparkakor av mej hihi förra året skrämde jag dom jag såg att de va små spöken odå öppnade jag dörren o mouhahahahahahahahahahade jag i min allra värsta stil me händerna höjda som klor hihihi dom bleev skitskraja så jag fick trösta dom sen fast de va skojj hihi de kom inga fler den gången  få se om dom törs i år  jag tycker om barn,,,i alla former
vid annat åt när det var likadant = samma frågetecken när det var dags för spökeri, kom barn olika dagar, Inget hände när jag talade om för dem att vi firar inte flera dagar utan en dag. Har inte råkat ut eller hört nån som råkat ut för elakheter. vi får väl se efter denna helg
Tycker heller inte om när de går ut för att tigga, bättre när de gör det för att ha roligt och sprida glädje nu kanske inte många tycker det är trevligt med spöken , tänkte på påsken och alla påskkärringar. Min pappa berättade när han var liten så gjorde dem fina teckningar la i brevlådor och sprang därifrån,
Monica M zon 4
28-10-2005, 10:22
Jag har personligen lite svårt att förstå att föräldrar vågar skicka ut sina 7-8-åringar ensamma att tigga godis hos folk på en fredag kväll. Vi fick besök klockan halv 11 för några år sedan av 2 små barn! Å inte en förälder inom synhåll! Föräldrarna har ingen aning om vad barnen kan råka ut för eller vad dom kan råka bli vittne till. Det finns många helgalkisar, hustrumisshandlare och drogmissbrukare. Vill ungarna promt tigga godis tycker jag dom kan gå till såna dom känner och som föräldrarna har förvarnat.
Hannele
28-10-2005, 11:02
CITAT (SaraS @ 27-10-2005, 21:50) Varför denna ilska mot att vi lånar in lite fest och bus? Är det för att det är amerikanskt? Visst, hösten är lång, mer fest behövs. Mors dag kommer från USA, många firar ju det. Fast datum för Mors Dag har svenskarna också ändrat, inte samma som i USA. Det finns få "svenska" högtider, mycket kommer från Tyskland, för att inte tala om Lucia.. inte svenskt. På Lucia och påsk låter föräldrar sina barn "spöka ut" sej.  Föräldrar tycker att det är ok att skicka ut små påskhäxor att tigga godis, men tiggande halloweenhäxor upprör? Jag förstår inte skillnaden..?
CITAT (Monica M zon 4 @ 28-10-2005, 11:22) Jag har personligen lite svårt att förstå att föräldrar vågar skicka ut sina 7-8-åringar ensamma att tigga godis hos folk på en fredag kväll. Vi fick besök klockan halv 11 för några år sedan av 2 små barn! Å inte en förälder inom synhåll! Föräldrarna har ingen aning om vad barnen kan råka ut för eller vad dom kan råka bli vittne till. Det finns många helgalkisar, hustrumisshandlare och drogmissbrukare. Vill ungarna promt tigga godis tycker jag dom kan gå till såna dom känner och som föräldrarna har förvarnat. Precis såna där tankar har jag också när små barn ringer på dörren sent på kvällen, tycker det är fruktansvärt oansvarigt av deras föräldrar. Skulle aldrig kommit på tanken att låta mina ungar springa och tigga hos okänt folk en fredagskväll. Förra året fick vi besök av fyra småspöken - mitt på dan. De fick en påse bilar att dela på och jag fick några "Trevlig Halloween-kort" som de hade ritat själva, i utbyte. Jag är egentligen emot detta tiggande men har tyvärr erfarenhet av äggskurning av ytterdörr, så jag ger de små monstren en påse godis för husfridens skull, det är enklast så.
CITAT (Hannele @ 28-10-2005, 12:02) Föräldrar tycker att det är ok att skicka ut små påskhäxor att tigga godis, men tiggande halloweenhäxor upprör? Jag förstår inte skillnaden..? Skillnaden ligger i att påskhäxorna kommer och ringer på dörren - på dan, men de hämnas inte med busstreck om de inget får. Halloween-spöken/monster/häxor dyker upp på kvällen och hittar på sattyg om man inte ger dem något. Och som tidigare sagts, många människor vill ha allhelgonahelgen ostörd för att de vill minnas och hedra sina döda ifred.
Anki på Öland
28-10-2005, 11:45
CITAT (Hannele @ 28-10-2005, 12:02) CITAT (SaraS @ 27-10-2005, 21:50) Varför denna ilska mot att vi lånar in lite fest och bus? Är det för att det är amerikanskt? Det är väl inte firandet eller festandet som upprör utan tiggerierna. Själv är jag väldigt glad över att jag kan låsa min grind innifrån när jag vill slippa sånt. För det vill jag. Anki
Hannele
28-10-2005, 12:08
CITAT (Anki på Öland @ 28-10-2005, 12:45) Det är väl inte firandet eller festandet som upprör utan tiggerierna. Själv är jag väldigt glad över att jag kan låsa min grind innifrån när jag vill slippa sånt. För det vill jag.  Låser du grinden även, när påskhäxorna kommer tiggandes?
Gossen Ruda
28-10-2005, 12:22
Vaddå tiggande påskkäringar???? Har aldrig upplevt något sådant. Kanske för att jag bor i ett relativt barnfritt område eller för att jag aldrig är hemma på påsken.  Men skulle detta hända nångång blir det nobben där också. Barn skall inte uppfostras till tiggare.
Anki på Öland
28-10-2005, 13:05
CITAT (Hannele @ 28-10-2005, 13:08) CITAT (Anki på Öland @ 28-10-2005, 12:45) Det är väl inte firandet eller festandet som upprör utan tiggerierna. Själv är jag väldigt glad över att jag kan låsa min grind innifrån när jag vill slippa sånt. För det vill jag.  Låser du grinden även, när påskhäxorna kommer tiggandes? Japp - den gick bara att låsa innifrån förut. Fick ny grind gjord förra veckan och satte genast på låsanordningen på insidan så jag kan låsa den härifrån. En orsak är att jag inte vill att ungar skall öppna grinden och släppa ut hundarna som gärna tar sig en svängom i grannskapet. Men gillar ändå inte tiggande ungar som springer i husen. Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-10-2005, 13:27
CITAT (Betty @ 28-10-2005, 12:35) CITAT (Hannele @ 28-10-2005, 12:02) Föräldrar tycker att det är ok att skicka ut små påskhäxor att tigga godis, men tiggande halloweenhäxor upprör? Jag förstår inte skillnaden..? Skillnaden ligger i att påskhäxorna kommer och ringer på dörren - på dan, men de hämnas inte med busstreck om de inget får. Halloween-spöken/monster/häxor dyker upp på kvällen och hittar på sattyg om man inte ger dem något. Och som tidigare sagts, många människor vill ha allhelgonahelgen ostörd för att de vill minnas och hedra sina döda ifred. Och skrämmer folk på kvällen. Tänk så många gamla som blir skrämda.. Jag tycker det är ett sattygg det här med halloween. För 2 år sedan låg jag närbaddad på soffan och mådde inte så där bra. Gubben var inte hemma. När man trodde att man hade hittad ett läge på soffan ja då ringde det på dörren. Efter 4. gången öppnade jag inte längre, men bara detta ringande på klockan är ju inte precis det man önskar sig. Och den ena såg värre ut än den andra, små påskhäxor ser ju trevliga ut och som sagt så kommer dom på dagen. Och så vill dom oftast ha pengar, som dom sa till en granne när hon erbjöd frukt för hon har aldrig godis hemma. Det är inte det vi vill ha, vi vill ha pengar.... Och Allahelgon är för mig också något helt annat än detta. Elisabeth
Hannele
28-10-2005, 14:46
CITAT (Gossen Ruda @ 28-10-2005, 13:22) Barn skall inte uppfostras till tiggare. Det är ju en gammal kristen tradition.. finns kvar i Finland och i Tyskland. Herodes, Kaspar, Melchior & Balthasar. 
Kristen tradition, hmmm... Att skrämmas och tigga godis och pengar av bl.a. gamlingar sent på kvällen och sedan om de inget får hämnas med att kasta ägg och tomater på folks hus - ligger så långt ifrån mina kristna värderingar.
Hannele
28-10-2005, 15:33
CITAT (Betty @ 28-10-2005, 16:19) Kristen tradition, hmmm... Tiigga är gammalt, fattiga studenter sjöng och tiggde vid jul, för hundar år sedan, fortfarande finns traditionen kvar.
28-10-2005, 15:39
Så det är alltså den 31 oktober som är "Hallooween" !
CITAT (Hannele @ 28-10-2005, 16:33) CITAT (Betty @ 28-10-2005, 16:19) Kristen tradition, hmmm... Tiigga är gammalt, fattiga studenter sjöng och tiggde vid jul, för hundar år sedan, fortfarande finns traditionen kvar. Fattiga studenter för hundra år sen ja, men nu handlar det ju inte om det, det handlar ju om ungar som skräms och tigger pengar och sen kastar ägg och tomater på folks hus om de inget får. Det är ju en viss skillnad...
CITAT (lenasch @ 28-10-2005, 16:39) Så det är alltså den 31 oktober som är "Hallooween" !  Japp, in under soffbordet med dig! Ta betäckning!
28-10-2005, 15:55
"tugg"... "slafs"... "slörp" aj..den va min ..  sluta ge den till mig  .. "slafs"...jamen jag har betalat för det...."slafs"... nåja ta du här är en till. tyst nu ringer det på dörren Öh, var det nån som skrev nåt, himla mörkt här....jag firar Halloween i förskott lite bara...
28-10-2005, 15:56
Det stavas "Halloween", och det kommer från Irländska "Hallowe'en" som i sin tur är är sammandragning av "All Hallows Eve".
eller som min lätt förvirrade granntant säger : hallogen
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2005, 20:12) Hallåwen Kul stavning!  Men jag är ganska säker på att man skriver Halloween ...
Hannele
28-10-2005, 16:28
CITAT (Betty @ 28-10-2005, 17:07) CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2005, 20:12) Hallåwen Kul stavning!  Men jag är ganska säker på att man skriver Halloween ...  Allting ska ju försvenskas så värför inte?
Hannele
28-10-2005, 16:34
CITAT (Betty @ 28-10-2005, 16:48) Fattiga studenter för hundra år sen ja, men nu handlar det ju inte om det Det handlar ju mycket om att halloween inte är tillräckligt gammal tradition, inte tillräckligt svensk tradition, inte tillräckligt kristen tradition.. Det finns massor med liknande traditioner, som är helt accepterade.
Två l, skulle jag tro.
Känner mig rätt glad över att Halloween inte har nått till Finland än -- såg visserligen både pumpor och häxor när jag var i min älsklingsblomaffär senast, men inte i sån utsträckning att det störde.
När det gäller traditioner är Alla helgons dag lite tom för mig, kulturellt sett. Vi har alltid satt ljus på gravarna på julafton i stället (vet inte om det här gäller hela Finland eller bara Österbotten.) Allhelgona finns bara där, och det är väl för att helgen har sina rötter i den keltiska religionen och blev kvar från katolicismens tid som den känns så främmande. Midsommarfirandet med alla dess inslag av fruktbarhetsmagi lever ju kvar här, och ingen skulle ju drömma om att avskaffa det.
Inte tycker jag att jag lider av brist på höstfester, det är ju för höge farao nästan jul redan. (I och för sig har vi ju en självständighetsdag med fester och så vidare att avverka innan jul, Okänd Soldat och Finlandia på TV och som lättsamt inslag direktsändning från slottsbalen.) Lika gärna skulle jag kunna fira Thanksgiving. Det enda jag känner för Halloween är ett sarkastiskt "Hurra, ännu en fest för marknadskrafterna att kommersialisera."
Det finns inhemska tricksterinslag i den nordiska folkloren också. Julbocken var ju ingen snäll och tjock farbror hos oss utan just en bock som skrämde livet ur de små gullebarnen och kom med ris till elaka barn, och man spökade ut sig till trettondagen (i alla fall i västra Nyland där min mamma växte upp) och skrämde sina vänner. Men jag *har* trots det svårt med Halloween-buset. Utan att ha kollat några källor på området upplever jag det lite som en motsvarighet till fastlagsfirandet, dårarnas karneval och liknande -- *en* gång om året var det bakvända världen, *en* kväll om året tillåtet att både synas och höras ordentligt innan man återgick till vardagen, barn fick lov att busa med vuxna eller tjänstefolk med sina herrar utan att få rejält med stryk för det. Men behandlas faktiskt barn så illa här i den upplysta Norden (nu talar jag inte om USA där det fortfarande är lagligt att slå sina barn och fundamentalistiska kyrkor i bibelbältet hävdar att det är sund biblisk barnuppfostran) att de måste få utlopp för sina undermedvetna trauman genom att ställa till tråkigheter för vuxna människor som aldrig har gjort dem något?
Sociologerna brukar tala om att traditioner blir dysfunktionella när de förlorar sina latenta funtioner, och jag kan tänka mig att Halloweenbuset fungerade som säkerhetsventil för ungar som levde under en tradition av i värsta fall sadistisk och i bästa fall osynliggörande barnuppfostran. Ta bort det och man har kvar utpressning under hot om åverkan på privat egendom, förgiftat godis och så vidare. Är det verkligen det som man vill importera? Och påskhäxor har jag ingenting emot, så länge det hålls inom rimlighetens gräns. När jag var liten delade vi ut egenhändigt ritade påskkort (inga färglagda färdigkopierade som de har idag) läste verser och så vidare, här i Södra Finland delar de ut påskris. Mitt enda problem är bara att det är skillnad på dagarna. Hemma var det påskafton som gällde, här är det palmsöndag. Följaktligen har jag aldrig godis hemma på rätt dag.
I sista hand är det väl fråga om vilka traditioner man vill bevara och varför. Och försvaret att det finns ett egenvärde i traditionernas höga ålder eller ursprung köper jag inte. Både kelter och vikingar offrade både människor och hästar till sina gudar, det har jag inte sett någon vilja återinföra. Visst, djäknarna gick sockengång under medeltiden, tiggde och skrämde folk, men det är ju inte alla medeltida traditioner som vi har bevarat heller. Vi torkar inte händerna på bordduken, äter inte på skivor av torrt bröd, går inte och tittar på när folk avrättas och torteras offentligt, skrattar inte längre åt utvecklingsstörda. Vad är det som är så speciellt med sockengången så att den ska bevaras?
Hälsar en modern djäkne som gärna skulle gå sockengång i stället för att skriva stipendieansökningar, om man kunde garantera de kommande årens finansiering med det.
28-10-2005, 17:56
Tack Bessie, det var verkligen bra skrivet, roligt att läsa om skillnaderna i traditionerna i grannlandet med. förresten:
Trevlig alldeles vanlig helg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|