CITAT (Viveka @ 31-10-2005, 02:18)
Rådjuren äter inte själva rosenbusken, så taggar eller inte spelar nog mindre roll. Det är blommorna de nibblar i sig, eller närmare bestämt knopparna. Det är oerhört irriterande att komma ut en morgon och finna varenda knopp prydligt avbiten. De gör samma sak med flera sorters perenner också.
Någon på det här forumet tipsade mig om att rosor med små knoppar är mindre attraktiva för rådjuren, så det är vad jag gått efter när jag planerade rosensnåret i naturparken. Men eftersom buskarna sattes i våras och blommar på fjolårsskotten har jag ännu inte kunnat kolla om det stämmer i praktiken.
Hur som helst borde åtminstone några blommor klara sig, bara snåret växer sig tillräckligt stort och högt.
Det där verkar stämma för vår granne på landet har prydliga rabatter längs infarten med sådana där i mina ögon stela rabattrosor med jätteblommor. Dom får aldrig se sina rosor blomma medan mina mer vilda tufsiga buskrosor aldrig blir attackerade (hittills, peppar peppar). Grannarna sa att jag var galen när jag började med min rossamling och sa att "det där går aldrig". Det gör det....
/Stina