CITAT (Kajsa @ 27-10-2005, 19:47)
Härliga bilder Cilla, innan jag rusar iväg och köper Veilchenblau, den är väl lite ömtålig med och du bor en zon varmare. Jag ska se hur det går med min Rhapsody in blue i vinter, så vackert med lila rosor.
Du skriver att du blandar friskt, samma här, det blir mycket färger hos mig, så i höst har det varit liten flyttkarusell i rabatterna.
42 klätterrosor på din roskupol, har ju sett din ritning, men ändå, hur får dom plats ?? Och med åren ?
Hej Kajsa,
Blev sen att svara på detta, jag läser bara här när förstasidan skvallrar om att det är något om rosor här...
Veilchenblau har jag på flera ställen, och den har klarat sig bättre än jag trodde (äldsta är visserligen bara 3 år). Alla har jag planterat djupt, 20 cm ned sitter okuleringsstället. Det går inte att tröttna på den rosen och även om den inte klarar att bli så hög eller lång så blir man glad av de blomster som kommer. Svag men mycket behaglig doft och starkdoftande blad har den. de som har den i kallare zoner låter den markklättra, det kanske är något för dig.
42 rosor i min roskupol får bara plats om man menar att de flesta överlever... Ingen kan bli särskilt bred, men här är det höjd som gäller och den som är först upp får ljuset!
Om någon ros blir helmobbad av sin granne kommer jag att flytta den. Det är ju så med mobbare - de blir kvar medan de mobbade får flytta.
Lade in några nya bilder i ett album där man ser helheten.
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...42&albumid=7048