CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-05-2003, 07:34)
Anne - var det certifierat utsäde? Jag har välan NÅN som blri sådan på våren av -ähum- några hundra :-)
( i år är jag omättlig- kommer nog att bada i vitlök)
[QUOTE] Jopp, Lord Nelson... Gödslar med hönsgödsel varje tidig vår & sensommar/tidig höst.
Bevattning? Hmmm, det är det nog sämre med, mina vitlökar står med timjan, salvia på ett ställe, med rosor på ett annat, med kvanne, spansk körvel & libbsticka på det tredje & till sist med loika grönsaker på det fjärde: jordärtskocka, ringblommor, persilja, dill etc. Det blir grannväxterna som får styra vattentillförseln, eftersom när de baskade vitlökarna väl försvunnit för, så förtränger jag deras existens. Ibland när jag petar ned ngn ny planta, så kan jag stöta på en liten, liten vitlök i jorden.
En tjej här i krokarna odlar oxå vitlök & hon har mängder! Hon gör typ INGENTING *kreverar av avunssjuka* bara skördar varje år & låter de som blir över stå kvar i jorden. De bildar sedan nya lökar, år från år...
Fast hon har samma problem med timjan, som jag med vitlök. Min timjan gör jag ingenting med, inte ens vintertäcker & den kommer snällt år från år & självsår sig generöst dessutom. Hon duttar, höjer upp, blandar sand & inget hjälper. Ändå tycker vi att våra odlingsbetingelser är lika, samma slags jord, samma läge på trädgårdarna etc...
Nä, nu ska jag ta mig en ordentlig kik i "Hur odla vitlök"mappen, för att se om jag missat ngt!

Hopppas att jag kan läsa det utan frustration, när jag läser i trädgårdstidningar, så verkar det som om jag gör allt rätt, men mina ******* vitlökar fattar jue inte det! *purka*