Några frågor till Cilla, efter att ha studerat bilderna av din konstruktion med intresse:
Du använder alltså armeringsjärn? - det är vad jag har tänkt använda för mitt vildsnår också. Jag gillar sånt som är rustikt, och smälter in i omgivningen så mycket som möjligt.
Hur har du gjort ringarna? Har en smed böjt och svetsat ihop dem åt dig? Och hur förankrar du järnen i marken? Är de bara nedstuckna i jorden, eller fästa i någon form av fundament?
En annan fråga som jag funderar över är om man ska måla järnen med nån sorts rostfärg först. Fast jag är rätt förtjust i den naturliga rostbruna färgen.
Vad jag funderar på själv, för en typ av pyramidformade klätterstöd av armeringsjärn, är att betala en smed för att svetsa ihop ett antal ringar i olika storlekar av den tunnare sortens armeringsjärn. Sen kunde man sätta några kraftigare vertikala järn i en lagom stor ring, trä på ringarna uppifrån, med de största nederst, och säkra dem med bindtråd.
Jag har också sett pergola-bågar för klätterväxter, gjorda av vanliga armeringsmattor. Det var förvånansvärt snyggt, men hur sjutton böjer man mattorna? Förmodligen måste man hetta upp dem och böja dem runt nån typ av mall. Ett jobb för smeden igen.
Å andra sidan kunde man kanske klippa till mattorna i meterlånga stycken och gera ihop med bindråd dem till en polygon...
--------------------
Viveka i Alingsås
|