CITAT (Felix matte @ 01-11-2005, 12:32)
En fyrtioårig kvinna är nog i kondition som en trettiårig var för 10-15 år sedan.
Och varför ingen undran om pappans ålder? En pappa måste väl också orka ta hand om och fostra barnet.

Jag är tveksam till om dagens kvinnor (eller män) har bättre kondition nu än säg 1990. Tror det är ungefär lika dåligt. Eller värre. Vi är visserligen friskare nu än för 100 år sedan, och sedan andra världskriget har väl inte bristsjukdomar drabbat oss i speciellt hög grad. Men exempelvis foglossning är ju enormt mycket vanligare idag än på min mormors tid.
Jag, som själv visserligen är 70-talist och inte så noga vet, inbillar mig att 50-talisterna hade bättre kondition i 30-40-årsåldern än vad vi 70-talister kommer att ha när vi når samma ålder. Generellt sett alltså. Det finns såklart folk som äter hälsosamt, tränar, etc, men jag får väl erkänna att jag själv inte riktigt hör dit...det positiva är dock att sjukvården idag är bättre så att eventuella problem i större grad kan lösas.
Men, idag är 40 år ingen ålder. Man kan ju givetvis trilla av pinnen när man är 65, eller 85, sånt är svårt att veta. Tycker det är trist när folk kollar snett på personer som får barn "i fel ålder". Sen kanske det inte är optimalt att bli mamma vid 15 eller 50, fast , det finns mycket här i världen som inte är perfekt, men som ändå är bra.
Vad gäller pappors ålder så är det nog lite orättvist att det inte uppmärksammas lika mycket kanske. Men, sanningen är nog att kvinnor förväntas dra det tyngsta lasset oftast...orättvist ja, men det är ju samhället ser ut. Det är generellt sett enklare att vara 50-årig småbarnsfar än 50-årig småbarnsmor, det vågar jag sätta pengar på.