CITAT (Pirum @ 01-11-2005, 13:25)
CITAT (Felix matte @ 01-11-2005, 12:32)
En fyrtioårig kvinna är nog i kondition som en trettiårig var för 10-15 år sedan.
Och varför ingen undran om pappans ålder? En pappa måste väl också orka ta hand om och fostra barnet.

Jag, som själv visserligen är 70-talist och inte så noga vet, inbillar mig att 50-talisterna hade bättre kondition i 30-40-årsåldern än vad vi 70-talister kommer att ha när vi når samma ålder.
...för att inte tala om 80- och 90-talisterna där det i ffa den senare gruppen där fetman breder ut sig. Sedan tror jag inte att kondition är det primära om man pratar förmågan att "bli med barn", kroppen åldras vare sig man vill eller inte. Till skillnad från mannen så har kvinnan bara ett begränsat antal ägg (ägg som hon bär med sig från fosterstadiet) och som åldras i stort sett oavsett kondition (man kanske kan skjuta det något år hit eller dit). Det finns kvinnor som når klimakteriet vid 45 år likaväl som en del hinner närma sig 60 år (medelåldern ligger runt 52 år). Har man nått klimakteriet är det kört oavsett hur bra kondis man har.
Männens spermier får ju också sämre kvalitet med åldern, de har också något slags klimakterium vid 50 cirka. De fortsätter dock prducera spermier. Det fiffiga med dem är att de nyproduceras och i omåttligt överflöd så på ett par miljoner kanske det ändå finns en handfull livsdugliga.
Humor är en hjärtats blomning, kvickheten en frukt av förståndet.
Erich Limpach