Hej Viveka och Kajsa,
Ja hu ja, de ställningar man köper är dyra och passar väl bra om man bara har EN liten sak som vill klättra.
Armeringsjärn finns i alla möjliga tjocklekar, och de är billliga och enkla att jobba med. Finns också rutnät Kajsa, med 3mm-järn som är lätta att ställa i backen och som rosor m fl kan klättra på. Det är kanske det du menar med mattor Viveka. Jamen de är bara att böja med händerna! Bra handskar och en stor sten som du kan använda för att hålla fast ena änden bara. Inte tungt alls.
Behövs ingen smed för en kupol heller. I min kupol har jag 10 mm armeringsjärn i de sex pelarna som går upp i topp, dem böjer man lätt själv för hand i den lilla krökningen som krävs. Ännu enklare att böja 5- och 8mm järnen som är ringarna och "valven". Det krävs ingen styrka för det, men man behöver se till att ena änden är fast när man böjer så att järnet inte får en knyck utan böjs runt. Stoppa ned den mellan två stenar och böj. Gör man det förstagången, köp ett par extra järn så du kan öva.
Jag har en svets som jag kan låna ibland, men än så länge är min kupol najad, dvs ihopsydd med ståltråd. Man kan naja först och svetsa vid ett annat tillfälle, eller så går man bara över med ståltråd någon gång vart tredje år. Jag hade rostfri ståltråd hemma så det lär väl överleva järnen.
Vi är vana att tänka så "installationsmässigt" på saker som ska byggas i trädgården. Det ska ritas, planeras, mätas och sedan grävas ned till magman, armeras och betongas så att det håller i minst 500 år... ;-)
I min trädgård ska saker inte stå stilla utan förändring så länge, och bla därför har jag inte gjutit betong i kupolen alls. Jag förberedde hålen med en bergskil och stack sedan ned järnen ca 50 cm. Petade ned småsten i hålen och tryckte till med jord. Kupolen klarade Gudrun i vintras, det får räcka. När jag ser att det börjar rosta sönder helt i marknivå (och om jag då vill behålla kupolen) är det bara att ta ett kortare järn och sticka ned brevid, som man najar fast vid den del som sticker upp.
Armeringsjärn, också 8 mm, tar mycket lång tid innan de rostar sönder. Jag tror att det man målar på gör liten skillnad, för det flagar ju också bort. När rosor väl kommit upp i kupolen har man inte en chans med penseln om man inte vill klippa ned rosorna igen... Men det är väl synd med en installation för rosor som kräver att man då och då måste ta bort just rosorna...
När kupolen väl var klar lade man inte märke till materialet. Formen är så lustig at det är den an tänker på, och i proportion till storleken är armeringsjärnen tunna. Min kupol är någonstans kring 5 meter hög.
--------------------
|