CITAT (MB1965 @ 02-11-2005, 12:13)
Varje dag matas vi med nya inslag fågelinfluensan när det finns epedemier/enkla sjukdomar som skördar liv i mängder. Analysen som görs är att detta är värre än spanska sjukan. Grunden är ett katstrofscenario.
Varför är det det som sprids, och inte bästa-scenariot? Därför att det säljer fler lösnummer ? Drar fler tittare? Eller för att Roche skall sälja mer "minska smittrisken" preparat ? Plötsligt har vi en "katastrofindustri" byggd på spekulationer, inte på det faktiska läget. det är faktiskt inte så att det kommer massa nya pengar till forskning, utan de tas från något annat eller kunde getts till annat: Uhjälp, annan forskning, katastrofhjälp, vaccin, skolor, osv. Däri ligger min irritation.
Tråkigt att du blir ledsen, eftersom det inte är min avsikt att göra någon *här* ledsen. Forskningsvärlden känner jag alltför väl- jag arbetar i den.
Ja, självklart skriver tidningarna det som säljer - det är väl köparna man ska bli arg på i sådana fall?
Det finns ju ändå något som heter "källkritik"... Man får ta tidningarna med ett par nypor salt, och ta redan på vad som egentligen är sant.
Om du jobbar inom forskarvärlden, och tycker så illa om hur den fungerar, då beklagar jag.
Själv tycker jag att all forskning är bra forskning. Naivt kanske - men det står jag för. Om pengarna tas från u-landhjälp, så får det vara hänt - trots allt visar undersökningar att u-landshjälpen bör revideras, då den i vissa fall snarare stjälper än hjälper - och var det inte idag det var stora rubriker om att miljoner stulits från SIDA? Pengar som kunde gått till forskning, enligt mitt sätt att se på saken. För visst skulle världen må bättre av ett vaccin mot HIV och AIDS än av att någon får en tröja, att sälja på svarta marknaden?