Jag håller helt med er om att man måste konfrontera frågan realistiskt.
Smittskyddsinstitutet har bra, sakliga och informativa sidor.
Det finns absolut inte någon anledning till rädsla för att man i dagens läge skulle smittas av fågelinfluensa.
Inte av vilda och inte heller av tama.
Men - för det finns flera men - medan myndigheterna i Finland gör allt för att tona ner utmålade skräckvisioner betonar de samtidigt att man inte får blunda för problemet.
Närheten till Ryssland kan inte bara glömmas bort eller det faktum att en del av våra flyttfåglar kommer från drabbade områden.
Rekommendationerna från myndigheterna är entydiga - håll koll på tamfåglarna och, om en fågel blir sjuk eller dör utan förklaring, skicka den omedelbart till undersökning. Och håll fåglarna i slutna inhägnader.
Det tas kontinuerligt prover i hela landet, både av vilda och tama fåglar. Ornitologer, jägare och uppfödare samarbetar med myndigheterna.
Läser man rapporterna från Jord- och skogsbruksministeriet om antalet provtagningar bara i år inser man att detta inte enbart är ett massmedialt skräckscenario. Oron finns helt klart också bland de sakkunniga.
(Att massmedia sedan blåser upp det så att allt får förvridna proportioner är en helt annan sak).
Helt allmänt kan man väl säga att också om det idag inte finns anledning till rädsla så är en sund, uppmärksamhet nog, dessvärre, befogad.
Jag hade hönsen för nöjes skull, glatt frigående pullor som t.o.m. ibland kunde få för sig att hoppa upp i famnen. Inget tak på hönsgården.
Det räckte för att jag skulle göra mitt val.
Men jag fortsätter utan några som helst betänkligheter och med stor glädje att dagligen mata alla de hundratals småfåglar som invaderar fågelborden!
Mulle