Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ullungrönnens höstfärg
          Xelma
          Inlägg 28-10-2005, 15:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Jag fick en Ullungrönn i år som ersättningsplanta. Enligt handlaren är det en e-planta, fast jag är tveksam.

Har den fått röd färg hos er än? Här i Skåne har det varit minus 2 grader, det borde väl räcka.

Är jag för otålig? Min kopparlönn står mer skyddat och den är fortfarande grön.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 03-11-2005, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

CITAT (Cilla @ 02-11-2005, 20:51)
          Jag tror att färgen kan förändras med åldern, det är iallafall vad jag tycker mig se hos olika träd men om det kan stämma kan säkert Birger ge bra svar på.

Temperatur, fuktighetsgrad och ljusmängd påverkar också, men exakt hur kan jag inte svara på.

Det är inte omöjligt att plantans ålder spelar roll för höstfärgerna, men jag tror snarare att åldern är sekundärt och etableringen har större betydelse. En yngre planta är ju oftast mer svåretablerad än en äldre och har kanske därför svårt att utveckla höstfärger.

Som ni nog vet består ju höstens gula färger av andra pigment än klorofyllet som ger den normala gröna färgen. Dessa är bl.a. Karotenoiderna (karotener och xanthofyller). På hösten bryts klorofyllet ner och karetenoiderna blir synliga. De röda pigmenten består av anthocyaner, som lönnen och ullungrönnen har mycket av. Dessa är inget som finns i bladen utan bildas i mer eller mindre mängs under hösten..

Klorofyll och andra föreningar gör att det bildas socker i löven under dygnets ljusa timmar. Sockret omvandlas sedan till anthocyaner under kalla nätter. För att riktigt vackra höstfärger ska uppstå behövs varma och soliga dagar och kalla nätter (inte nödvändigtvis frost).

Det är den främsta orsaken: Temperatur och ljus. Därefter kommer vattentillgången. Är inte den god blir plantan också lidande och bladen kan skrumpna och falla innan de hinnder bilda höstfärger. Vattenstress kan också göra att pigmenten inte utvecklas som de ska.

Jag tror det är en mycket bra idé att kontakta e-plantgruppen för att få konsultation. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att e-plantan av ullungrönnen alltid utvecklar höstfärger, även om det vanligtvis är så. Ovanstånde faktorer påverkar ju också. Men E-planta är en kvalitetsmärkning och det ska därför inte råda något tvivel om varans kvalitet, som det verkar ha gjort i ditt fall (har läst din tidigare berättelse).

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Inlägg i den här tråden
          Xelma   Ullungrönnens höstfärg   28-10-2005, 15:19
          Cilla   Utöver frökällan (E-plantan är en som ger röd höst...   28-10-2005, 18:13
          Felix matte   Sticker i med fråga..hoppas det går bra :rolleyes:...   28-10-2005, 18:29
          Cilla   Visst är det intressant med höstfärgerna! Det...   28-10-2005, 18:56
          Dzad   Jaså det går? Nån som får tag på ullungrönnsfrön...   29-10-2005, 11:31
          Cilla   Man plockar rönnbär av de träd som växer i närhete...   30-10-2005, 17:54
          KURT   Sedan är det ju inte säkert att de fröförökade exe...   31-10-2005, 07:41
          Sagosessa   Jag bor i zon 3-4 och mina 2 Ullungrönnar har båda...   31-10-2005, 09:26
          Cilla   Jag har inte frösått rönn men en som gjort det sad...   31-10-2005, 10:56
          Xelma   Den står i full sol mitt på dagen. Skuggas lite av...   31-10-2005, 20:40
          Big Gardener   Felix Matte: Det finns ju andra rönnar än vår vanl...   01-11-2005, 08:52
          Cilla   Jag har missat att kolla det. Plöt...   01-11-2005, 09:02
          Dzad   Jag har i alla fall sått oxelfrön. Då tog jag bort...   02-11-2005, 16:19
          Xelma   Nu börjar den redan tappa blad... och de är inte s...   02-11-2005, 18:04
          Cilla   Jag tror att färgen kan förändras med åldern, det ...   02-11-2005, 19:51
          Sagosessa   Xelma, om jag jämför din Ullungrönn med min, är de...   03-11-2005, 08:25
          Xelma   Tack för era inlägg! Vi hade flera fina solig...   03-11-2005, 14:53

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 23:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon