CITAT (Cilla @ 02-11-2005, 20:51)
Jag tror att färgen kan förändras med åldern, det är iallafall vad jag tycker mig se hos olika träd men om det kan stämma kan säkert Birger ge bra svar på.
Temperatur, fuktighetsgrad och ljusmängd påverkar också, men exakt hur kan jag inte svara på.
Det är inte omöjligt att plantans ålder spelar roll för höstfärgerna, men jag tror snarare att åldern är sekundärt och etableringen har större betydelse. En yngre planta är ju oftast mer svåretablerad än en äldre och har kanske därför svårt att utveckla höstfärger.
Som ni nog vet består ju höstens gula färger av andra pigment än klorofyllet som ger den normala gröna färgen. Dessa är bl.a. Karotenoiderna (karotener och xanthofyller). På hösten bryts klorofyllet ner och karetenoiderna blir synliga. De röda pigmenten består av anthocyaner, som lönnen och ullungrönnen har mycket av. Dessa är inget som finns i bladen utan bildas i mer eller mindre mängs under hösten..
Klorofyll och andra föreningar gör att det bildas socker i löven under dygnets ljusa timmar. Sockret omvandlas sedan till anthocyaner under kalla nätter. För att riktigt vackra höstfärger ska uppstå behövs varma och soliga dagar och kalla nätter (inte nödvändigtvis frost).
Det är den främsta orsaken: Temperatur och ljus. Därefter kommer vattentillgången. Är inte den god blir plantan också lidande och bladen kan skrumpna och falla innan de hinnder bilda höstfärger. Vattenstress kan också göra att pigmenten inte utvecklas som de ska.
Jag tror det är en mycket bra idé att kontakta e-plantgruppen för att få konsultation. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att e-plantan av ullungrönnen alltid utvecklar höstfärger, även om det vanligtvis är så. Ovanstånde faktorer påverkar ju också. Men E-planta är en kvalitetsmärkning och det ska därför inte råda något tvivel om varans kvalitet, som det verkar ha gjort i ditt fall (har läst din tidigare berättelse).