CITAT (hav @ 04-11-2005, 10:26)
Problemet kom ju innan dess. Enorma kostnader inom SL gick inte längre att få ihop skattepengar till. Utjämningssystem skickade allt mer pengar till andra landsting.
Ja, utjämningssystemen är inte speciellt bra. Men man kan diskutera hur resursflödena i samhället egentligen går. Flera av de län som visserligen får stöd i form av utjämningskronor har samtidigt lämnat ifrån sig stora mängder råvaror och människor till mer högavlönade delar av Sverige. I många delar av Sverige är det i praktiken omöjligt att hitta läkare, poliser, etc, att anställa idag.
Sen 1980 har kollektivtrafiken, relativt övriga kostnader i samhället, blivit drygt dubbelt så dyr. Samtidigt har bensinpriset stått i huvudsak stilla (med hänsyn till inflation, KI, och allt vad det heter).
Har kollektivtrafiken blivit billigare för det offentliga sen privatiseringen? Ja, det tror jag. Har den blivit billigare, eller ens bättre, för medborgarna? Knappast.
Vilket är synd, för så länge inte bilismen (i strid med rådande marknadsekonomiska teorier) inte betalar kostnaden för sina (negativa) externa effekter, så tror jag det krävs en starkare subventionering av kollektivtrafiken.
I och med den marknadsekonomiskt styrande och motiverade (och ursprungligen av Moderaterna föreslagna) införseln av trängselavgift så kan pengar föras över från biltrafiken till kollektivtrafiken. Om politikerna känner för det. Får hoppas att Connex, eller vad de heter, skärper sig.
Vad gäller Kina så tror jag att ledarna där upptäckt att privat drivande av företag ger bättre levnadsstandard för ägarna av företagen

För övrigt så vill jag ha en Riktig Post...