|
kristerh
01-11-2005, 13:03
Jag är så förb.. trött på kommunikationerna som inte fungerar, främst den spårbundna, det har alltid varit dåligt med kommunikationerna i stockholm men i år tar det alla priser... så fort det kommer ett löv på spåren så brakar all trafik ihop, sl skyller på banverket o banverket anklagar sl och påstår att de kör på ett olämpligt sätt Banverket vill inte sopa bort löven eftersom de påstår att det "bara kommer nya" ständiga elavbrott, signalfel o växelfel, allt detta är banverkets ansvar, men de verkar inte bry sig, trots alla pengar de håvar in från oss kollektivresenärer, ett statligt verk kan tydligen missköta sig hursomhelst utan att det händer något Ansvariga politiker sossarna i det här fallet skyller på tidigare politiker och påstår att det inte finns några problem eftersom statistiken säger att 90% av alla tåg går i tid  undra varifrån den kommer Snart (årsskiftet) kommer det att införas biltullar i stockholm och detta kommer att öka trycket på den "väl" fungerande kollektivtrafiken ytterligare. Hur skall detta sluta? Vad tycker ni andra resenärer i stockholm? för det kan väl inte bara vara jag som haft otur, jag vet inte när jag kom i tid nånstans senast, krister
Inte sådär jättebra i Göteborg heller. För nån vecka sedan så fick några spårvagnar ställas in. En fasansfull kyla på makabra -4C hade tagit knäcken på dem. Eller om det var rälsen. Och varje gång det kommer ett par cm snö så ligger ledbussarna som plockepinn i dikena.
"Bussar och lastbilar är så tunga att de inte behöver vinterdäck" - Jo, men, så är det ju...inte. Idioter.
För övrigt var det bättre ordning på spåren förr i tiden. Inte sly, gräs, eller nåt. Men då kanske de dels sprutade med gift, och dels hade mer personal anställd.
Tillägg : detta verkar inte gälla bara Sverige, i Storbritannien har spårtrafiken de senaste 20 åren gått från en av de säkraste i världen, till en av de osäkraste i (väst?)Europa.
Jag tror att det längsta jag någonsin blivit försenad är 20 min. De största problemen brukar naturligtvis uppstå i rusningstrafik och det är inte så ofta problem med t-banan, utan det är pendeltågen det är problem med. Kan man undvika rusningstrafiken så vinner man mycket.
Det beror ju delvis på att de skall dela spår med annan spårtrafik, och SJs-fjärrtåg verkar alltid ha förtur om det blir några problem. Nu kommer det ju nya pendeltåg (de har redan börjat rulla till Nynäshamn).
Moderaterna vill ju förövrigt höja momsen på kollektivtrafik från 6% till 12%. Men en sådan höjning inte ger ju inget tillskott till investeringar i kollektivtrafiken. Det kommer istället att förhindra ev prishöjningar, som skulle kunna användas som investering.
caprifol
01-11-2005, 13:23
Ja du, kristerh, jag håller med till 100 %! Ibland orkar man bara inte bry sig men andra gånger (och oftare) blir man halvt vansinnig. Förutom löv på spåren, är det "spårbrist" (vem snodde dem?), växelfel, snö på ledningar, vagnbrist m m, m m. Och informationen är fortfarande, i IT:s tidevarv, inte mycket bättre än för 20 år se'n.
Hur många andra företag kan göra så här? De flesta av oss betalar - i förskott - för en produkt. Jämför man med t ex prenumeration på dagstidningar blir skillnaden uppenbar. Är tidningen några timmar försenad får man ersättning genom att bara knappa in prenumerantnummer och datum. Det är inte konstigt att allt fler (främst ungdomar tror jag) struntar i att betala när de reser med pendeltågen i alla fall. MEN - vi är rätt maktlösa!
kristerh
01-11-2005, 15:47
Jag har mailat till Anna Kettner idag, hon är ansvarig politiker och sitter som ordförande i sl:s styrelse, dessutom har hon gjort det klantigaste uttalande jag läst på länge, enligt henne är det inga problem i trafiken, hon påstår att 90% av trafiken går i tid  och att antalet nöjda resenärer ökar och så passar hon på att skylla på tidigare politiker, fy bubblan för så fega politiker  varför inte ta tag i skiten och göra nåt istället för att bara skylla på andra och på värdelösa undersökningar, på tal om undersökningar får man ju de svar man vill ha, det är bara att vinkla frågan på rätt sätt. krister
Jag kan bara hålla med... det är sååå katastrofdåligt... har mest erfarenhet av pendeltåget... satt fast i solna över en timma förra veckan... pendeltågen kom igång efter 2 timmar (tog en buss till tunnelbanan å sedan tunnelbana för att komma in till stan) och i söndags missa jag bussen hem.... inte alls kul kl 22 på kvällen mm mm ...allt från de där löven på spåren till nedrivna ledningar och de där signalfelen som verkar uppstå typ hela tiden... vad gör dom med pengarna dom får in egentligen?? Och vad ska hända när det kommer snö!!!!! Oj!! snöa det i år med!!??
Jag tycker synd om alla pendlare som måste ta sig igenom stan varje morgon och kväll. Brukar lyssna på trafikinformationen och det verkar alltid vara nåt krångel.
Visst fungerar det mesta i kollektivtrafiken tack vare många människor som anstränger sig varje dag. Vi märker bara när det INTE fungerar. Men det är ju helt klart alltför ofta det inte fungerar trots allt.
Belastningen är för stor, alla trafiksystem är underdimensionerade i rusningstrafik, uppgivenhet och ilska brer ut sig. Kollektivtrafiken ska ju egentligen vara ett lockbete för att inte så många ska ta bilen, ett bättre alternativ, men ofta är det en bara trängsel och otillförlitlighet som blir kränkande.
Att miljöpartiet sedan dessutom tvingade fram biltullar och helt körde över denlokala opinionen och den lokaldemokrati de i ORD värnade om var häpnadsväckande. Och socialdemokraternas Annika Billström finns på film när hon lovade och tog i hand på, före valet, att biltullar INTE skulle införas. Tilltron till demokratin dog hos många när hon efter valet viftade bort sitt löfte. Nu måste hon ha livvakter och ta olika vägar hela tiden för att så många vill mörda henne, det är inte klokt. Även om jag tycker att hon gjorde fel så skulle jag inte tveka att ge mitt liv för att rädda henne från galningarna.
CITAT (caprifol @ 01-11-2005, 14:23) Hur många andra företag kan göra så här? De flesta av oss betalar - i förskott - för en produkt. Jämför man med t ex prenumeration på dagstidningar blir skillnaden uppenbar. Är tidningen några timmar försenad får man ersättning genom att bara knappa in prenumerantnummer och datum. Det är inte konstigt att allt fler (främst ungdomar tror jag) struntar i att betala när de reser med pendeltågen i alla fall. MEN - vi är rätt maktlösa! Håller med! Vissseligen har SL resegaranti men vad hjälper den om man blir försenad x minuter och missar anslutningskommunikation och får vänta X min på nästa? Inte uppfyller man garantins villkor men man kommer iaf försent till den tid man har att passa! Och hur bra är det varje morgon/kväll behöva tampas och trängas med medmänniskor och känna att ilskan håller på att kväva en? Att alltid behöva förklara och ursäkta sin sena ankomst med inställda, försenade tåg... Dom flesta har inte så stora tidsmarginaler... T ex jobbet slutar kl 17.00 och barn ska hämtas på dagis kl 17.30 (finns det tidsperspektivet förresten?) Och så är t-banan försenad med 10 minuter... Ångest och stress... Är det någon som sett en utredning om kommunikationernas inverkan på människors hälsa? Kanske ingen som vågar?
caprifol
02-11-2005, 08:57
I går var det signalfel igen!! "Bara" 15 minuters försening visserligen.
.. och vad resegarantin beträffar: försök få en taxi på en pendeltågsstation när full kaos råder vid stora förseningar och 20-30 personer bestämt sig för det. Jag har misslyckats med detta och missat ett Göteborgsflyg (trots att jag som rutinerad pendlare alltid har jättestor tidsmarginal när jag har viktig tid att passa).
Hur lyckas man förresten citera i detta forum?? Det blir bara tok hur jag än gör. caprifol
Sedan lokaltrafiken konkurrensutsattes 1998 är det ju Citypendeln som driver pendeltågstrafiken . I princip borde det ju vara bra med konkurrens, men inom vissa områden verkar det vara svårt att få det effektivt, det märker man ju förövrigt också bland energibolagen . Priserna på fjärrvärme har ju blivit upp till dubbelt så dyra i Stockholm, efter att Staden sålde Birka Energi till Fortum 2001.
CITAT (caprifol @ 02-11-2005, 09:57) I går var det signalfel igen!! "Bara" 15 minuters försening visserligen.
.. och vad resegarantin beträffar: försök få en taxi på en pendeltågsstation när full kaos råder vid stora förseningar och 20-30 personer bestämt sig för det. Jag har misslyckats med detta och missat ett Göteborgsflyg (trots att jag som rutinerad pendlare alltid har jättestor tidsmarginal när jag har viktig tid att passa).
Hur lyckas man förresten citera i detta forum?? Det blir bara tok hur jag än gör. caprifol ang citering.... det är bara att trycka på citat texten uppe i högra hörnet och sedan göra ditt inlägg som vanligt.
Jag står som en packad sill i tåget varje morgon. Bättre start finns det ju på dagen än att lukta på allas morgonandedräkter. Kränkande. Ibland kommer jag inte ens på utan får vänta tills nästa. De kör på maximal turtäthet och maxlängd på tågen.
Den extra bilskatten som miljöpartiet och vänstern genomför ska snart tvinga fler att resa kollektivt. MEN VI FÅR JU INTE PLATS NU ENS, T-BANAN SVÄLJER INTE ENS DEM SOM RESER IDAG JU! Vi betalar landets högsta landstingsskatt som ska betala en stor del av trafiken. Men pengarna delas ut till andra landsting i Sverige där skatten är lägre. Jag tycker att vi ska ha utjämningssystem men så som det är nu får folk här att bli fly förbannade...
Chilinuttz
04-11-2005, 02:35
Jag jobbar med tunnelbanan och jag kan säga att sen det blev privatiserat blev allt sämre,företaget "strippades" på allt av värde,och sen "såldes" till ett annat moderbolag,vi får knappt nåra reservdelar så kan inte laga vagnarna. Det va fan bättre förr...
CITAT (Chilinuttz @ 04-11-2005, 03:35) Jag jobbar med tunnelbanan och jag kan säga att sen det blev privatiserat blev allt sämre,företaget "strippades" på allt av värde,och sen "såldes" till ett annat moderbolag,vi får knappt nåra reservdelar så kan inte laga vagnarna. Det va fan bättre förr... Problemet kom ju innan dess. Enorma kostnader inom SL gick inte längre att få ihop skattepengar till. Utjämningssystem skickade allt mer pengar till andra landsting. Privatisering, till viss del, gav skattepengar till andra behövliga saker. Annars skulle inte socialdemokrater, som egentligen står för det offentligt ägda, vara så mycket för privatisering om det inte var att det faktiskt går att driva verksamheter effektivare än landstinget eller kommuner. När till och med Kina har upptäckt att privat drivande av företag ger bättre levnadsstandard för folket kan väl vi också...?
CITAT (hav @ 04-11-2005, 10:26) Problemet kom ju innan dess. Enorma kostnader inom SL gick inte längre att få ihop skattepengar till. Utjämningssystem skickade allt mer pengar till andra landsting. Privatisering, till viss del, gav skattepengar till andra behövliga saker. Annars skulle inte socialdemokrater, som egentligen står för det offentligt ägda, vara så mycket för privatisering om det inte var att det faktiskt går att driva verksamheter effektivare än landstinget eller kommuner. När till och med Kina har upptäckt att privat drivande av företag ger bättre levnadsstandard för folket kan väl vi också...?  Det finns ju en gräns för privatiseringen, det finns ju t ex inte så många som skulle förspråka privatiserad polis och försvar (fast det senare tycker jag borde vara utmärkt). Det har ju i alla fall varit mera "skandaler" på privata ålderdomshem, och det var privatiseringen av den engelska spårvägen som gav problemen med olyckor där. Det är väl så att privatisering medför effektivare och billigare drift, men att det ibland kan ske på bekostnad av säkerhet i driften. När det gäller kollktivtrafiken med en huvudansvarig, SL och underentrepenörer i form av Busslink, Connex, Swebus , Citypendeln & Roslagståg så kan det ge problem, när man inte är överrens om ansvar.
CITAT (hav @ 04-11-2005, 10:26) Problemet kom ju innan dess. Enorma kostnader inom SL gick inte längre att få ihop skattepengar till. Utjämningssystem skickade allt mer pengar till andra landsting. Ja, utjämningssystemen är inte speciellt bra. Men man kan diskutera hur resursflödena i samhället egentligen går. Flera av de län som visserligen får stöd i form av utjämningskronor har samtidigt lämnat ifrån sig stora mängder råvaror och människor till mer högavlönade delar av Sverige. I många delar av Sverige är det i praktiken omöjligt att hitta läkare, poliser, etc, att anställa idag. Sen 1980 har kollektivtrafiken, relativt övriga kostnader i samhället, blivit drygt dubbelt så dyr. Samtidigt har bensinpriset stått i huvudsak stilla (med hänsyn till inflation, KI, och allt vad det heter). Har kollektivtrafiken blivit billigare för det offentliga sen privatiseringen? Ja, det tror jag. Har den blivit billigare, eller ens bättre, för medborgarna? Knappast. Vilket är synd, för så länge inte bilismen (i strid med rådande marknadsekonomiska teorier) inte betalar kostnaden för sina (negativa) externa effekter, så tror jag det krävs en starkare subventionering av kollektivtrafiken. I och med den marknadsekonomiskt styrande och motiverade (och ursprungligen av Moderaterna föreslagna) införseln av trängselavgift så kan pengar föras över från biltrafiken till kollektivtrafiken. Om politikerna känner för det. Får hoppas att Connex, eller vad de heter, skärper sig. Vad gäller Kina så tror jag att ledarna där upptäckt att privat drivande av företag ger bättre levnadsstandard för ägarna av företagen  För övrigt så vill jag ha en Riktig Post...
kristerh
04-11-2005, 11:06
Idag var första dagen jag kom fram i tid, kommer inte ihåg när det senast hände, på kvällarna är det signal resp växelfel och på mornarna är det lövhalka jag tycker att alla skall göra som jag nämligen maila till ansvarig landstingspolitiker o klaga, om alla gör det och samtidigt påminner om att det är val snart så kanske de vaknar, fast jag tvivlar krister
CITAT (Pirum @ 04-11-2005, 10:59) Vad gäller Kina så tror jag att ledarna där upptäckt att privat drivande av företag ger bättre levnadsstandard för ägarna av företagen  Eeehh, alltså, jag kan kanske hålla med om det mesta du skriver, men inte detta citat. Visst har kinesernas levnadsstandard ökat enormt pga den friare ekonomin. Finns baksidor också, men att det bara skulle ha gynnat ägarna är absolut fel.
lilla mamma
04-11-2005, 20:04
Jag vet inte hur ni tar mitt svar, men välkommen till obygden. Här går två bussar var vardag. Vi får klara oss utan allmänna kommunikationer för det mesta och jag känner ingen empati för storstäderna när deras kommunikationer är 20 minuter försenade.
20 minuter, det finns ställen som har 20 mil till närmsta busshållplats.
CITAT (lilla mamma @ 04-11-2005, 21:04) Jag vet inte hur ni tar mitt svar, men välkommen till obygden. / Vi får klara oss utan allmänna kommunikationer för det mesta och jag känner ingen empati för storstäderna när deras kommunikationer är 20 minuter försenade. Det är riktigt att det var en person här som berättade att han inte blivit mer än 20 minuter försenad. Andra har berättat annat. Det är många som måste klara sig utan bil här i Stockholm. Då är man helt beroende av att de allmänna kommunikationerna fungerar. Man kan lätt efter en mindre försening missa dagens enda förbindelse om man ska ut i periferin, det har hänt mig många gånger tyvärr, och jag har ingen bil att ta till då. Hur jag tar ditt svar? Att du säkert egentligen är en empatisk person men att du är ovetande om hur det kan vara här. Precis som stadsmänniskor säger okunniga saker om förhållandena i mindre städer eller på landsbygden.
lilla mamma
05-11-2005, 11:06
ovetande? Ja det kanske jag är om er situation men du taxus är det samma om hur vi har det också. Har jag ingen bil-går det ingen buss-kan jag inte jobba- hur ska jag då leva?
Flytta till stan där det verkar som de små bekymren blir stora för att allt finns.
Vi har en regering som sitter och säger att de förstår allt, men inte vet de ett skit. Vi vill leva på landet och får acceptera alla försämringar för att kommunikationerna i stadsnära miljöer ska bli bättre.
Vi i familjen pendlar över 10 000 mil med bil per år, tänk om det gick att pendla med buss vilken skillnad i kostnader.
Vi kan ta ett exempel, konsumentverkets flytt till karlstad . Varför ska allt ligga centralt, tex Stockholm? Vi fick snällt acceptera att regementet i Kristinehamn försvann. Men nu ska kons.verket flyttas till karlstad som ersättning men nej det accepteras inte.
Är allt pest utanför storstäderna?
Jag önskar en förståelse och ett samarbete stad och landsbygd emellan
Men dit kommer vi aldrig, tyvärr
kristerh
07-11-2005, 11:18
CITAT (lilla mamma @ 04-11-2005, 21:04) Här går två bussar var vardag. Vi får klara oss utan allmänna kommunikationer för det mesta och jag känner ingen empati för storstäderna när deras kommunikationer är 20 minuter försenade.
20 minuter, det finns ställen som har 20 mil till närmsta busshållplats. Kanske är lite skillnad på trafikantunderlaget  här i stockholm är iaf alla bussar o tåg smockfulla, de kan ju inte köra med tomma bussar var 10:e minut på landsbygden, det måste ju finnas underlag att fylla dem oxså. krister
I dag var tre T-banetåg inställda efter varandra! I rusningstid! Så fullt med folk att man knappt hade plats för fötterna! Jag kom en halvtimme senare till jobbet för naturligtvis missade jag anslutningskommunikation vid Slussen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|