Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Recept på nyttig mat?, Finns det någon som har tipps?
          yenny
          Inlägg 04-11-2005, 23:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Jo... jag vet... jag kunde ha ställt frågan i recept i stället.. men jag väljer att ställa den här...

Jag har nu flera gånger sett: du är vad du äter (på tv) och börjar fundera över vad man äter egentligen... jag äter nog hyffsat rätt men skulle definitivt behöva lite fler goda recept på nyttig mat.
          (och skulle behöva hjälpa killen min som väger en hel del mer än han borde)

Så... det jag undrar är, finns det någon som har bra recept? eller kanske tipps på någon bra sida... eller kanske bok?

edit:rättat lite stavfel...

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ophelia
          Inlägg 05-11-2005, 18:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (yenny @ 05-11-2005, 13:21)
          CITAT (Ophelia @ 05-11-2005, 11:32)
          Jag är rädd att jag inte förstår din fråga.

Nyttig mat synonymt med minimalt med bekämpningsmedel, nyttig mat för vikten eller båda delarna?

Kanske nyttig mat som även är nyttig för ställningstagande mot människors lika berättigande och miljön?

Jag menar nyttig mat för att må bra... för att vara pigg o glad... för att gå ner i vikt (inte för min del,men för killen) o samtidigt vara god mat smile.gif

Tja...förrutom att byta ut grädde (eller använda mindre), snåla in med fett till stekning m.m så finns ju en bra modell via tallriksmodellen. Alltid bra att börja måltiderna med en rejäl tallrik sallad innan maten. Äta ofta. Alltid mellanmål (med exempelvis frukt). Jag tycker man kan använda i stort sett alla recept men vara lite uppmärksam med grädden, smöret och socker.

Personligen så skiter jag i "smalmat". Äter vanlig mat (enligt tallriksmodellen) och motionerar. Jag har gått ner massor med kilo. Äter 5 ggr/dag, steker i mindre fett (men steker hellre i ugn eller grillar), äter alltid mellanmål (frukt) och äter alltid en rejäl salladstallrik innan maten.

Motionen får jag genom att hoppa av några hållplatser före och går resterande väg hem. Jag går till mötena som är inom en rimlig radie till min arbetsplats annars så cyklar jag.

Annars finns här lite tips:
          http://www.smalmat.se/

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 07:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon