Jag har precis gjort en helrenovering av en liknande rätt så stor slänt - cirka 15 meter lång och 3-4 meter bred. Också den i söderläge.
Jag fastnade för alternativet att fylla slänten med buskrosor. Har fått tag i ett 15 tal plantor med cirka 10 olika sorter i vita, rosa, röda och gula färger samt i olika storlekar (från 0.5 m till 2-3 m höga). Däremellan har jag satt diverse marktäckare (lammöron, lågväxande Ölandstok, Betonika - som i min trädgård sprider sig ohyggligt fort och därmed borde funka som marktäckare -, jordnäva, flocknäva, flera tuvor björngräs samt Skuggröna. Insprängt bland allt är också tre stycken olika sorters ginst som kan blomma tidigt innan alla rosor kommer igång. Sen planerar jag dessutom att stoppa ner en mängd tulpan- och narcisslökar till hösten. Är naturligtvis spänd på hur allt detta kan funka tillsammans. Kanske är det för torrt för att det skall kunna gå riktigt bra. Vi får se.
Egentligen var jag ute efter att få tag i Kanadensiska rosor som ju skulle passat bäst med tanke på den extremt bra härdigheten. Tyvärr hittade jag bara sorten Therese Bugnet i handeln men jag valde en massa andra sorter som också hade minst härdighet till zon 5.
Nästa år planerar jag att ta resten av slänten också (hann bara med ungefär halva sträckan i år) och då skall jag försöka vara lite bättre ute i tid med att beställa hem kanadensiska rosor (det lär man kunna göra via Flora Linnea).
|