Hej hopp,
Mandarinen kommer ursprungligen ifårn Global orange groves i England å var en present till bättre hälftens jämna fördelsedag tillsammans med ett citronträd somjag hade ihjäl pronto en vinter ;-) så det är först nu det börjar arta sig!
Grapen är köpt av Bernhard i Buxtehude - rek visit hos honom vekreligen om man är citrusfanatst- han har ett citrusgardencenter! Övriga jag har är en del frösådda ( thai-limen) - en del är köpta hos Ruhlemanns i Tyskland. Och Bauhaus här i Gbg som emellanåt har himla fina citrusar!
Citron tycker jag krånglar mest av allt - Ponderosa här vekrar vara lite mindre känslig tack och lov! Men köpa små citursar är int eenkelt NU börjar det bli bättre och i ett par fall är det både två och tre år senare! Jag bruakr säga / tycka att det tar så lång tid innan citrusarna vant sig vid sitt nya hem.
Övriga vi har är limequat, Chinotto - jag tror vi har en skum en man kanderar också nånstans. Jag ahr flera gånger avstått å köpa Buddha's hand faktiskt. Skulle hellre vilja ha den citrusen man odlar för dess goda blomdoft !
Hälsar Ingrid som drömmer om orangeriet med citrusar somär lite störreän två tvärhänder ;-)
|