Sist jag var hos tandläkaren såg jag en sammanställning som handlade om detta att folk tycker att det är så dyrt att gå till tandläkaren. Den visade att medelsvensson lägger mer pengar på bla blommor, systemet, godis och andra "onyttiga" saker än vad han/hon lägger på sina tänder! "Oj, tänkte jag, då ska man kanske inte klaga mer..." Jag tycker att man ska vara rädd om sina tänder och investera lite i dem, de ska ju helst räcka hela livet och om man tittar till dem med jämna mellanrum behöver det kanske inte bli så stora belopp på en gång. Men visst är tandvården dyr, det tycker jag med. Men sedan jag läste den där sammanställningen klagar jag inte över de kanske 700 kronorna om året som jag lägger på produkter och tandläkarbesök. Jag tror att de flesta har råd med det... (slå mig inte nu, jag pratar i allmänna ordalag, visst finns det de som är fattiga och de som har stora problem så att årskostnaden kanske hamnar på det tiodubbla eller mer, men det är inte dem jag pratar om...)
För många kanske en billigare taxa kan leda till fler besök och en bättre tandhälsa? Och då är det väl bra! Sen kan man ju dissktuera rättvisan i att polska tandläkare får sämre betalt... Men konkurrens behövs nog! Det kanske kan leda till billigare svensk tandvård och så småningom till bra löner även för polska tandläkare.
(Med detta menar jag inget illa mot dig Netaave. Jag vet inte hur din situation ser ut. Kom bara att tänka på detta när du skrev om att du inte hade råd.)
--------------------
Hälsningar Karin, Zon 3 (4)
|