Polisen bör vara kontaktbar dygnet runt, om än inte på alla orter så åtminstone i alla län. Jämför med andra delar av vår infrastruktur, såsom brandförsvar, läkare, sjukvård, där finns folk som jobbar natt. Jag tycker det är väldigt irriterande när man blir kopplad nånstans långt bort. En släkting till mig skulle ringa ett sjukhus, som glömt kontakta henne. Var nära nog omöjligt att få tag på nån på sjukhuset mitt på blanka dagen. Hamnade i Stockholm ett par gånger, på nån sjukvårdsupplysning eller nåt. Handlade här om rätt allvarlig åkomma, inte "vrickad fot" eller nåt, för då måste man ju acceptera att vänta. Samma när strömmen går och man ringer för att påtala, man hamnar nånstans på Gotland, typ, även om man ringer ett "lokalt" nummer. "Jaha, Uddevalla...det ligger på västkusten va? Jaså, snöar det där?" (fritt från förra året)
Värst var nog när jag ringde ett telefonkortsföretags svenska nummer (de skriver uttryckligen svensk kundtjänst) men hamnade hos en stackare i Indien (!). Han kunde inte lösa mitt problem, vilket kort sagt blåste mig på 100kr. (Håll er borta från Vectones/Eurocitys telefonkort!)
Sen är det såklart självklart att polisen måste prioritera. Man kan inte ha beredskap för allt. På kvällar/nätter är väl polisen oftast underbemannad. Men man bör då få bättre anvisningar och inte skickas runt i nära en halvtimme (eftersom det också tar av nödvändiga resurser).
Usch, blev långt inlägg det här. Men jag tycker kundtjänster blir sämre om de flyttas långt bort och centraliseras...generellt sett åtminstone. Sen ska folket som arbetar i kundtjänsten såklart inte kritiseras alltför mycket, det är inte deras beslut att de är underbemannade, sitter långt bort, etc.
--------------------
zon2.5
|