CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2005, 14:00)
det räckte med 4 pojkar i lekhallen en morgon för att trumhinnorna i princip blåstes ut på mig när jag lämnade. :o
Ja, detta är tydligen ett stort problem. Såg på TV ett dagis som infört något slags "ljudnivåmätare" som blinkade när det blev så högljutt att det var risk för hörselskador. Tror dessutom att allt skrik måste vara rätt stressande för barnen. Nu menar jag inte att man ska återgå till någon slags "sitt på raka led ungar, och håll käften"-uppfostran, men när det rent fysiskt kan leda till hörselskador, då måste något göras.
Märker för övrigt hur en del vuxna, trots god hörsel och trots att programledarna skriker, ändå väljer att skruva upp TV-ljudet obehagligt högt, enligt mig. Ljudsjukan verkar genomsyra vårt samhälle idag. När någon intervjuas i TV, och talar lugnt, resonerande, fåmält, då blir han/hon genast avbruten av stressade programledare som vill "ha svar på frågan!". Det är inte eftertänksamhet och "lågt tempo" som gör oss stressade, däremot kanske det gör symptomen tydligare. Jämför som sagt med bilister, det är inte folk som håller hastighetsgränserna som stressar dem som har bråttom, det är de som redan har bråttom som bara råkar bli uppmärksammade på sitt stressproblem.