Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vita larver...
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 20-05-2003, 08:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Har grävt en del i trädgårdslandet och då och då får vi upp vita larver - ca 5 cm långa och cremevita till nyansen. Dom har små ben i framkant och kravlar på rätt bra. Kan man med utgångspunkt av detta gissa sig till vad det är?

Är livrädd för att det skall vara nå´t skit jag sedan får problem med...

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-05-2003, 11:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om det är pingborrelarver så brukar biologisk bekämpning med nematoder fungera, när marken börjat bli varm. Annars är det upprepade fräsningar av området under sommren med en jordfräs som gäller ifall du inte vill gräva och handplocka.

Det finns inga kemiska medel ute i handeln som man får hälla ut i jorden som tar död på larverna.

Efter vad jag förstått så har företaget Bionema tagit över försäljningen av biologisk bekämpning för privatpersoner från Predator, så det är nog Bionema man ska kontakta numera om man ska ha nematoder för pingborrar.

http://www.bionema.se/ie.htm

Är det inte pingborrelarver så kanske man ska avvakta det finns en del vanliga skalbaggelarver som exempelvis lever mera av förmultnande växtdelar, de hittas ofta i komposter och ifall man är flitig på att läga ut förmultnande material eller häst/kogödsel i trädgården. Dessa feta vita skalbaggelarver brukar inte ställa till skada på grödor. Alla läskiga larver och kryp man hittar i jorden är inte skadedjur ibland kan de även vara nyttodjur och kan tillhöra nedbrytarna eller så kan de vara rovdjur som äter andra kryp som är skadedjur på växter.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Inlägg i den här tråden
          Trädgårdsmannen   Vita larver...   20-05-2003, 08:47
          Ewa L   Ser de ut som små Michelin-gubbar? I så fall har j...   20-05-2003, 11:25
          Trädgårdsmannen   Ja det kan man nästan säga - ser inte så gästvänli...   20-05-2003, 12:35
          Kerstin i Malmö   Pingborre- eller ollonborrelarver är det troligen....   20-05-2003, 12:52
          Trädgårdsmannen   Hujeda mig vad du skräms... :( :( Sån´t vill ja...   20-05-2003, 13:27
          Trädgårdsmannen   Med hjälp av dina benämningar hittade jag den HÄR ...   20-05-2003, 13:31
          Åsa, mälardalen zon 2   Det finns även helt ofarliga skalbaggelarver som ä...   20-05-2003, 13:42
          Ewa L   "Mina" Michelin-gubbar är klart betydlig...   20-05-2003, 14:03
          Trädgårdsmannen   Det stämmer i och för sig in på mina också - får v...   20-05-2003, 14:39
          Kerstin i Malmö   I larvstadiet är dom mer Michelingubbar... Bilden ...   20-05-2003, 14:53
          Trädgårdsmannen   Katten vår brukar vara en hejare på att krafsa fra...   20-05-2003, 14:54
          Åsa, mälardalen zon 2   Maj-Lis Pettersson har varit med och skrivit denna...   20-05-2003, 15:15
          Trädgårdsmannen   Hittade fler igår...vet någon hur man bäst bekämpa...   22-05-2003, 10:56
          Trädgårdsmannen   Finns det något annat sätt att avgöra om det är en...   22-05-2003, 12:22
          Åsa, mälardalen zon 2   Känner tyvärr inte till något annat sett att avgör...   22-05-2003, 17:11

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 01:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon