CITAT (Felix matte @ 09-11-2005, 23:58)
Den lilla procenten som inte klarar av föräldraskapet, tror jag inte blir hjälpt av någon Nanny.. tyvärr

Det måste väl ändå vara bättre att erkänna att man har problem, och söka hjälp av någon som är utbildad, eller för den delen att läsa flumböcker - som ofta skrivits av oerhört kunniga personer (man får ju själv sålla bort de böcker som inte är relevanta) än att sopa problemen unedr mattan?
Jag tror inte att det är en liten del av befolkningen som har problem med sina barn - eller som du säger "inte klarar av föräldraskapet" - utan att många idag är vilsna inför en uppgift som blivit mer eller mindre omöjlig i takt med att alla dagis blir mer underbemannade, och att dagens mode föreskriver helt omöjliga kläder och saker för barn. Det är dyrt och svårt att ha barn idag, när samhället sänder mixade signaler. Du ska både vara bullmamma och karriärkvinna - du ska både låta barnet vara självständigt, och samtidigt finnas där i alla sekunder av dess liv. Du ska lära ditt barn att inte vara materialistiskt - men det ska ändå ha de senaste kläderna, och alla de nyaste leksakerna.
Nej - jag tycker att det är bra att det finns hjälp att få - och jag tror säkert att folk lär sig mycket av de här programmen.
Dock får man ju ta dem med en nypa salt, för jag tror, just som du sa i tråden om ditt skrämda barnbarn (även om du sa det med andra ord), att man inte ska döma, utan låta andra leva sitt liv, bakom sina egna dörrar.