Angående programmet i sig så får man nog ta det med en nypa salt, men några riktigt bra *grundläggande* tips finns det allt där, bland allt pompa och ståt. Det där med konsekvens är väldigt viktigt... när min guddotter och ibland oxå hennes bästis är hemma till mig så brukar de ibland vilja sitta vid datorn... och detta är inget jag uppskattar, jag tycker att vi kan ha roligare när de hälsar på, ex spela nåt kortspel eller bara prata (det är det som de oftast kommer till mig för, att kunna prata och få lugn och ro)... Och när de tjatade om att sitta vid datorn sa jag "nej, inte idag"... sen blev det mera tjat och jag fortsatte säga "nej, inte idag". Till sist slutade tjatet efter lite gnäll och hädanefter räcker det att jag säger "nej" en gång för att det ska begripas

Och när man säger nej så bör man lägga lite tyngd i ordet, och inte svara med helt neutral/mesig ton.
Någon skrev om att det räckte med 4 killar i ett rum för att trumhinnorna skulle spricka... låter ungefär som mitt sandlådescenario... och åter igen blir jag förvånad att ingen säger till dem?? Det är ju knappast bra för DERAS trumhinnor/stämband att skrika på det viset? Återigen är det vuxenvärldens slapphet som lyser igenom.
På något vis kändes det som om när jag var "liten" på 80-talet att det var mera ordning och reda, det var mera "tag" i lärarna inte denna mesiga attityd som finns idag, och som även tyvärr gäller när man handskas med brottslingar (en annan diskussion). Ibland går det inte att lösa problem på annat sätt än med handgripligheter, alltså inte att slåss utan med två stabila nävar ta tag i barnet och föra denne in i ett rum så denne får lugna ner sig. Men jag förstår att lärarna snart inte vågar göra nånting då det är en hetsjakt på nåt som kan liknas övervåld o dylikt. Som exempelvis den läraren som kastade ner en mobiltelefon från 4e våningen. Förmodligen har denne läraren suttit och kokat i flera veckor över detta f***annade plingande och till sist så brast det. Man kan ju fråga sig hur det är tänkt att man skalll kunna föra en lektion när man samtidigt knappt har några befogenheter att hålla ordning och reda? Mobilen skall ligga AVSTÄNGD i fickan under lektionstid, och den elev som inte kan acceptera detta skall få ett kännbart straff, punkt slut. Det finns inga argument till varför en mobil skall tas med till skolan över huvud taget... Om man behöver ringa finns det telefoner där.
MVH
Henrik