CITAT (jåj @ 13-11-2005, 11:15)
Varning !!! det kan sluta illa !
En nybgd villa här i Göteborg gjorde iordning tomten med "jord" med rötslam, efter två år gav de upp! Körde in en grävskopa tog bort 25 cm över hela tomten och köpte ny jord! En dyr erfarenhet ingen hjälp att få av levrantören!
Ett modelflygfält köpte jord förra året från samma levrantör som garanterade att det fins inga problem. Vanliga gräsfrö växte inte!
Provodling i nyjord brevid och nysåd.
Resultat nästan inget växte i rötslamjorden men helt normalt i jorden brevid!
Klubben fik som kompensation ett lass till av rötslamjord!
Andra året har grässådden äntligen tagitsig, jag tror att jorden har "tvättat" av allt rengn, ( jordtjockleken var mellan 10cm och någon cm)
Ojdå, det lät ju inte så bra. Om jag tolkar dig rätt så täckte man tomten med rent slam, vilket har ett näringsvärde att jämföra med modern kostgödsel (m a p på fosforinnehållet). Inte så genomtänkt, kanske...
Jag har å andra sidan sett bättre exempel, där man har blandat slam + torv + sand och använt till markberedning. Det gräset växte så bra att man inte kunde använda en vanlig gräsklippare :-)
CITAT (jåj @ 13-11-2005, 11:15)
Varning !!! det kan sluta illa !
Bönder totalvägrar, Analyser av jorden är ganska meningslösa enär ingen vet vilka gifter som har spolats ut och därmed vad som skall letas efter!
Nu överdriver du. Alla bönder är inte negativa, däremot några av deras storkunder, t ex Arla. Detta på något oklara grunder... Vad tycker du att vi ska göra med slammet?