Medlem
Antal inlägg: 471
Medlem nr: 1 162
Jag hade lyckan att få se en riktigt vacker räv nu på morgonen. Tjock och fin och med otroligt fin päls. Ingen skabb på den inte! Hoppas att den har smaskat i sig några rådjurskid under våren...
Medlem
Antal inlägg: 655
Medlem nr: 768
Håller med dig i sak - men det får mig att tänka på att vi har vildsvin i vårt land också - det är nog lätt att hålla sig för skratt för de familjer som tittar ut över sin trädgård och ser när dessa jordfräsar har varit framme...men visst dom har ju rätt att leva också...
Det är naturligtvis så att när rovdjur som kan vara ett hot mot människan och dess boskap/husdjur kommer för nära dessa blir det lätt konflikt. Människan vinner de gånger då vapen tas till - undviks detta medel åstadkommer rovdjuren ofta skada på ett eller annat sätt.
Men om rovdjur kommer alltför nära tätbebyggt område tas ofta skyddsjakt till - men problemet för de familjer som bor mindre centralt som hamnar i samma situation löses inte på samma sätt inom lagens ramar.
Själv har jag inga djur - men kan lätt känna förståelse inför angrepp på boskap genom parallellen med om vildsvin hade bökat upp gräsmattan man kanske äntligen har fått ogräsfri - välväxande och vacker. Ungefär som inlägget jag läste om tiden det tar för taklök att på ett snyggt sätt etablera sig på ett takutskjut men snabbheten hos en skata att rota sönder alltsammans...då är det nog "lätt" att hålla sig för skratt!
Har faktiskt själv tagit upp vargdiskussionen med kompisar som bor i sta´n - som ni säkert förstår ville de flesta ha vargen i en rejäl välmående stam just beroende på att vi skall vara glada för det djurliv vi har. Samma minne har jag inte från min liknande diskussion med tre älgjägare varav en hade blivit av med sin beagle och dagen efter hittat den synnerligen illa åtgången - varg eller inte varg - ingen uppgift - men det är inte SÅ många olika djurarter i Värmland där detta inträffade som tar vältränade jakthundar.