Men det är inte så våldsamt märkvärdigt. Jag tillhör inte grävningsfantasterna alls utan tillför istället 'godis' och kör en del med lasagna gardeningprincip istället. D v s olika lager med olika ting såsom löv, kompost, gräsklipp mm mm. På hösten läger jag på en laddning och täcker så jobbar maskarna febrilt innan tjälen och kylan kommer. Då jag skyddar bäddarna för väta så fpår jag inte dne klassiska frys blöttid frys - blöttidsvcykeln som så ofta förstör all struktur på bädden man har fixat till via höstgrävningen. Just avsaknad av hällregn & snö i kombination med kyla gör en mkt torrare övervintringsjord i bädden som när våren kommer värms upp snababre blir planteringsbar snabbare - och p g a att masken härjat vilt också bra struktur och välgödslad av amskarna. Som minikomposter kombinerat med att hålla bort fukten kan man säga. Nu har jag rik lerig jord, men principen torde gälla även på sandjord och istället behålla all god mylla istället för att låta det lakas ur på hösten med allt regnande.
Läste om detta i en bok - som sade låt aldrig odlingsjorden vara bar över vintern plus moderna böcker som koncentrerar sig på odling utan grävning då grävnng ofta förstör strukturen i jorde. Jordfräsning skall vi inte ens prata om :-((
Tänk - de som glömt t ex en planka på gräsmatan och man lyfter den. masken trivs under, det är massor med fin lucker jord där. Det fungerar precis på samma sätt förutom att jag ger masken mer å äta ;-) genom mina lager med 'godis' - gav dem igår massor med grönt och halvruttet trädgårdsavfall :-) det blir nog bra det här til våren!
|