Just för den här personen tror jag inte att hibiskus är ett vidare bra alternativ. Jag gav henne en i somras, men det är inte mycket den har växt. Föreslog finkänsligt att den kanske var hungrig, och nu vet jag inte hur den har mått sen dess...
Katti, det finns flera hibiskustrådar på forumet om du är intresserad, men jo, hibiskusar kan bli jättestora också i kruka (undrar vad rekordet är?) Jag tycker att de gamla sorterna klarar sig bättre undan ohyra, fast det kan också bero på att jag bor i lägenhet på tredje våningen och inte har möjlighet att ta ut den stora på sommaren. Särskilt om man kan starta dem från sticklingar och inte köper plantor som hormonbehandlats (käpphäst, förlåt) kan man få den att bli ett riktigt träd. Jag tycker att de klarar av vinter i inomhusmiljö rätt bra - när ljuset minskar går de in i en viloperiod, så de behöver inte ha lika mycket vatten och näring som på sommaren.
flaxss, med att palmerna blir fula i topparna menar jag bara att de inte klarar av torr inomhusluft särskilt bra utan får bruna bladspetsar väldigt lätt.
|