CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-11-2005, 16:41)
Jag läste i ett danskt naturforum att man nu har fångat och skjutit alla "gångbara" fåglar i en hel park i Randers, i mitten av Jylland, av rädsla för fågelinfluensan. Är detta verkligen rätt metod? För att inga nya änder, gäss m fl ska kunna ta sig in måste man ju i så fall hägna in hela parken som en stor bur! För jag har svårt för att tänka mig att sådana fåglar inte finns på andra håll i grannskapet. Hade avsikten däremot varit att minska beståndet inför vintern hade jag kunnat förstå det, för ofta samlas onaturligt täta fågelbestånd i parker där folk matar dem. Det hela har inte nämnts i TV och tidningar utan bara kort i lokalradion, kanske för att inte väcka masshysteri. Märk väl att fågelinfluensan inte finns i Danmark och att risken att smittas med vilda fåglar är minimal. Ni kan läsa om det på
http://www.fugleognatur.dk/ om ni går till "forum", avdelningen "Danmarks natur" och diskussionen "Alle fugle skal skydes".
Olle
"Huvva!

" säger jag bara om det...
All denna rädsla ... den är så ...
sorglig
"Det är synd om människorna" sa Strindberg, och det är inte utan att jag håller med honom ... och lägger till "fåglarna".
Det är synd om fåglarna också, i samma veva, när människors rädsla drabbar även dem.
Instämmer Stina, det var "gulligt" gjort
Omtänksamt, mot både människor och fåglar.
Kändes gott att läsa om.